Retorika Kebebasan Akhbar di Malaysia


Freedom of the press is said to ensure satisfaction of society’s need for a maximum flow of information and opinion and the individual’s right to self-fulfillment. Freedom of the press is also a promoter and protector of rights.

Semalam sempat aku membelek-belek akhbar alternatif terbaru dengan tujuan ingin mendapatkan beberapa laporan isu semasa yang tak diketemui dalam akhbar arus perdana.

Sesudah arahan penggantungan akhbar tersebut ditarik balik oleh PM awal bulan lalu, rakyat secara umum menarik nafas lega tanda berpuas hati dengan tidak terus menafikan hak rakyat mendapatkan ketelusan berita dan informasi daripada sebarang akhbar sebagai lidah rasmi masyarakat.

Hari ini 3 Mei 2009. Segala puji bagi Allah, masih lagi Dia kasihkan hamba-Nya dengan meminjamkan udara segar dan jantung yang baik kepada kita untuk terus bernafas dalam helaan zikir kepada-Nya tidak putus-putus. Puji-pujian hanya milik Allah.

Barangkali majoriti masyarakat di negara ini tidak ramai yang mengetahui ada apa di sebalik hari ini. Pada tahun 1993, 3 Mei secara rasmi telah diisytiharkan oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu(PBB) sebagai Hari Kebebasan Akhbar Sedunia.

Kebebasan dalam arena kewartawanan dan akhbar merupakan asas demokrasi yang sangat penting. Bahkan, dalam konteks Malaysia, pengisytiharan tersebut dilihat sebagai manifestasi kebebasan media adalah hak rakyat sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Pelbagai persoalan akan timbul apabila kita melontarkan isu kebebasan akhbar di negara kita. bermacam-macam komentar, sindiran, bantahan dan rungutan akan kedengaran bukan sahaja dari masyarakat luar, malahan tak dinafikan kebangkitan suara itu juga lahir dari kalangan wartawan dan penulis yang giat dalam arena persuratan negara.

Sesetengah daripada kita akan memandang isu sebegini sebagai salah satu rencam dalam dunia politik. Memandangkan pihak pemerintah semasa memonopoli akhbar perdana hampir keseluruhan, maka tidak menghairankan kebanyakan akhbar tempatan tidak bebas untuk menyampaikan berita.

Masih wujud ketirisan dalam menayangkan erti sebuah berita kebenaran. Juga boleh dikatakan hampir semua akhbar utama tempatan terbelenggu dengan sahsiah politik yang melibatkan suatu pihak sahaja. Mungkin ada yang berpendapat, itu memang menjadi lumrah dalam kondisi negara yang mengamalkan demokrasi. Media arus perdana akan berpihak dan berdasar kepada kerajaan, hatta jika bertukar parti yang memerintah sekalipun.

Meskipun demikian, kebebasan akhbar tidak sekadar berlegar dalam hal-hal dasar yang melibatkan kerajaan. Apabila laporan-laporan akhbar mula berperanan sebagai proksi kerajaan menghentam pihak alternatif dan memburuk-burukkan tanpa sebarang ruang untuk menjelaskan bagi pihak yang terjejas, itu sudah boleh dianggap pencemaran dalam etika kewartawanan.

Bagaimana rakyat tidak jelak menatap berita yang tak bersumber kepada nilai keadilan. Penjelasan yang diharapkan oleh rakyat akhirnya diputar belit mengikut aliran siapa yang berkuasa. Akhirnya, minda masyarakat mula dipasak dengan fahaman, media arus perdana lebih banyak dusta daripada benar. Atau, yang betul cuma dua, keputusan bola sepak dan keputusan nombor ekor haram.

Menyentuh sejarah perjuangan kebebasan akhbar di tanah air, semua yang prihatin dan rajin menyoroti sejarah pasti akan terkenang akan peristiwa 'Mogok Utusan' pada 1961. Dunia kewartananan tak akan lupa untuk merakam kepada khalayak bagaimana perjuangan sekumpulan wartawan yang tegar dalam mempertahankan 'kesucian' akhbar Utusan ketika itu.

Tokoh-tokoh kewartawanan seperti Said Zahari, Samani Said, Usman Awang, Abu Zaki Fadzil antara wira-wira yang tidak diendahkan dalam tragedi yang tidak diketengahkan kepada umum. Peristiwa tersebut menjadi satu nota penting tentang kebebasan akhbar dan kongkongan politik ke atas wartawan.

Mereka digelar wira tak didendang; bertingkah berpencak selama hampir 100 hari dalam perjuangan menyelamatkan akhbar lidah rakyat dari dicemari jejak kotor mainan politik diketuai Ibrahim Fikri. Mogok Utusan membuatkan beberapa tokoh nasionalis berhaluan kiri tersingkir dari Utusan Melayu.

Ada yang ditahan ISA, ada yang dipenjarakan, dan ada yang dibuang negeri. Semuanya bertitik tolak pada semangat mereka mempertahankan kebebasan media dan berita. Utusan Melayu yang dahulunya medan membangkit semangat, menuntut kemerdekaan, menggalakkan idealisme dan memperkasakan sastera Melayu, akhirnya terkulai di bawah henyakan pemimpin parti politik.

Adalah dikatakan bahawa pihak politik berkepentingan masih menguasai akhbar-akhbar utama sehingga hari ini. Jelas di sini setelah Mogok Utusan tersebut, berlakunya 'peralihan kuasa' daripada status Utusan sebagai lidah rasmi rakyat kepada lidah rasmi parti politik pemerintah.

Situasi sebegini sememangnya adalah situasi yang tidak menyenangkan masyarakat secara umumnya. Hal ini didorong faktor tiadanya keterbukaan dalam menyampaikan suatu informasi yang akhirnya mengakibatkan kepelbagaian hujah dalam membicarakan isu. Ada pihak yang pro dan ada yang kontra. Kesudahannya, berlakulah perpecahan dalam masyarakat.

Sepatutnya media akhbar berani dalam melapor berita, bukan dihadkan penyampaian mereka. Polisi yang digunakan oleh pihak tertentu dalam mengekang penularan laporan berita yang lengkap dan diakui kesahihannya oleh masyarakat mesti dihapuskan. Berita di dalam akhbar untuk dilaporkan, bukan untuk memperbodohkan orang yang membacanya. Sampai bila isu ini terus berterusan?

Apalah guna meraikan hari kebebasan akhbar berkobar-kobar tetapi realitinya, tak seindah yang dibayangkan. Akhbar adalah wadah yang perlu bebas dan telus dalam melaksanakan tugas memahamkan masyarakat. Jangan biarkan akhbar menjadi picisan ringan dengan laporan berjejal-jejal dusta dan laporan yang bid'ah. Mengutip pandangan Henry Grunwald, editor Time Inc. :

"Pemerintah yang terpilih secara demokratis dan patuh sekalipun, dapat dengan mudah menjadi pemerintah yang korup bila kekuasaannya tidak diawasi oleh akhbar yang bebas."


p/s: Ketahuilah, membaca laman-laman akhbar dalam internet lebih selamat penerimaannya dan lebih menyelamatkan wang saku harian anda. Selamat Hari Kebebasan Akhbar Sedunia.

Tiada ulasan: