Cemerlang Peperiksaan (2)

Mengambil kira mood exam yang melanda sebilangan besar pelajar di universiti sekarang ini, ada baiknya untuk sama-sama berkongsi tips berguna yang bermanfaat untuk diamalkan.

Meski aku bukanlah pelajar psikologi, tetapi baru-baru ini dengan izin Allah, aku berhasil memperoleh suatu input yang agak menarik tentang psikologi dalam belajar. Jangan tak tahu, bab psiko ni sebenarnya memainkan peranan besar ketika mengulangkaji.

Di sini ada beberapa contoh langkah yang mengkombinasikan disiplin psikologi ketika belajar.
Pertama, memberi penghargaan kepada diri bila selesai melangsaikan tugas atau dapat menyiapkan nota dan hafazan mengikut jadual yang ditetapkan. Contoh penghargaan, seperti memanjangkan waktu rehat(tidur), membeli makanan yang agak best, surf internet dan lain-lain yang dikira memadai.


Kedua, meletak gambar orang tersayang. Maksud orang yang tersayang bukan orang yang buat kita angau. Itu lalai namanya. Sebaliknya orang yang boleh bagi inspirasi. Orang yang wajah mereka ada nur motivasi untuk kita jadi semangat. Contoh senang, gambar mak ayah lah, siapa lagi.

Ketiga, menampal kata-kata semangat di dinding atau di hadapan meja studi. Kata-kata semangat tu kalau boleh biarlah menampar kalbu sikit. Ada sindiran sayang lagi membina. Kalau lahir dari kepala otak kita sendiri, lagi bagus. Baru nampak berfalsafah dalam hidup.

Keempat, tick, pangkah atau palang segala kerja yang terlunas di kertas yang dikhususkan. Kalau boleh, tampal di atas softboard atau dinding meja kita. Apabila melihat kualiti pelaksanaan kerja atau penghafazan nota secara visual, kita akan menjadi semakin bersemangat untuk menyiapkan kerja-kerja berikutnya dan bukanlah rasa terbeban.

Kelima, buat countdown supaya diri tak terleka dan kerap rasa takut untuk buang masa kerana sudah set dalam minda, exam makin hampir. Jadi, kita akan selalu beringat dan akan guna masa seoptimum yang mungkin.

Lima di atas ni sekadar contoh. Masing-masing mungkin ada pelbagai cara. Paling penting, sekurang-kurangnya langkah sebegini bukan saja membantu kita, malahan menolong roommate kita(mudah-mudahan!) Tak adalah seorang tu rajin, seorang tu malas. Ingat, kejayaan bukan untuk seorang.

Selamat beramal!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ternyata seorang yang luar biasa!teruskan!;) ~awanbiru