Senandung Fitrah

Hati kembali berseri dipuput bayu yang ceria. Perlahan-perlahan mengukir senyum tanda syukur kepada Tuhan. Meski untuk kembali kepada fitrah, bukanlah jalan yang mudah. Namun, tekad mendalam itu menjadi bukti. Tingkah dan amal itu menjadi saksi. Semoga Tuhan kabulkan.

Manusia yang kembali kepada asal, pulang kepada fitrah, tanda dia berjaya mensucikan jiwanya untuk kembali menghadap Allah. Ramai yang tunggang-terbalik mengerjakan ibadat, mulut kumat-kamit basah bermohon berdoa, hati merintih-rintih mengeluh dan berhajat, tapi sayang, hati mereka tetap lalai.

Hati seringkali terlupa. Mereka bisa menyebut nama-nama yang Maha Agung, tapi hati mereka lekas untuk berpaling. Bila saat rebahkan diri bersujud, hati jarang dijemput hiba. Lama-kelamaan, hati sukar melepaskan rindu, keras membatu dan kering linangan air mata. Sebab itu, mereka gagal merasai nikmatnya bercinta. Hati mereka dan Cinta Allah gagal berpadu.

Ayuh, kembali kita gagahkan diri. Menerpa menapak menderas menuju kepada Cinta. Barangkali kita tidak berjaya untuk kembali kepada fitrah sepenuhnya. Pun begitu, percayalah. Seandainya kebergantungan tetap pada Allah, tiada apa perlu digusarkan. Kerna rahmat-Nya tetap mesra menghampiri.

Salam Syawal dan Selamat Hari Raya Aidilfitri.


p/s: Terkilan raya kali ini kempunan dalam berziarah. Mohon maaf dari kejauhan bagi sesiapa yang tak berkesempatan untuk sebarang kunjungan. Khususnya untuk sahabat-sahabat lama, meski keuzuran membataskan, persahabatan tetap dikenang. Maaf zahir dan batin.

Tiada ulasan: