Anak muda dan Siasah

Pilihanraya Umum ke-13 digelar 'ibu segala pilihanraya'.

Dalam konteks anak muda, terutama pengundi baru, ia harus difahami, dihayati dan dicermati dengan baik.

Landskap politik di Malaysia sudah sekian lama dalam keadaan tidak teratur, kurang sihat serta celaru metod perjuangan, sehingga menimbulkan kebingungan di kalangan generasi baharu.

Anak mudalah yang harus memperbetul kembali jalur demokrasi dalam medan siasah di negara kita.


Sudah tiba masanya anak muda sama ada yang bergelar siswa,pelajar, atau sudah bekerjaya, meneraju dan menghidupkan budaya politik nilai di Malaysia.

Politik Nilai.
Politik yang mengangkat hujah dan fakta yang sahih sebagai asas.
Politik yang rasional dengan pemahaman ilmu, bukannya bersandarkan emosi melulu.
Politik yang mengambil ibrah Rasulullah SAW, bukannya politik cacamerba yang menjatuhkan nilai Islam.
Politik yang mendokong asas syariat dan teras kenegaraan.

Anak muda harus mengerti, survival politik dalam pilihranraya adalah sebahagian daripada rencana kecil pembentukan negara. Oleh sebab itu, penyertaan dalam politik adalah wajib dalam Islam.

Bahkan, kita dituntut untuk bergabung dalam satu gerakan yang sihat dan mempunyai matlamat jelas bagi mengangkat Islam sebagai ad-Din (cara hidup) dalam asas negara.

Menafikan peranan politik dalam konteks pembentukan negara adalah satu sisi pandang yang menyimpang dan harus diperbetul.

Politik bukan semata-mata merebut kuasa. Ia wasilah atau saluran untuk memastikan sistem yang betul dipertegak, pemimpin yang adil diberi mandat dan menjaga kemaslahatan yang bersifat sejagat.

Sedarlah, PRU-13 tidak seharusnya diberi konotasi negatif dalam kehidupan anak muda. 
Untuk menyatakan sokongan atau dokongan terhadap mana-mana pihak, itu terpulang. Untuk mengundi mana-mana parti juga adalah hak masing-masing, kerna Malaysia kekal sebagai negara demokrasi.

Budaya politik anak muda haruslah diurus dengan sikap yang matang, pemikiran yang jelas dan cerdas, serta menjaga adab dan tatakelola yang baik.

Semoga perubahan yang kita inginkan diredhai Tuhan.

Selamat memaknakan Islam dan melaksanakan kebijakan dalam pilihanraya nanti.


p/s: saya pilih mengundi.

Tiada ulasan: