Nikmat berbahasa

Benarlah kata pepatah; Orang berbudi, kita berbahasa.

Bahasa ternyata mengasyikkan, juga menggembirakan.

Bahasa mampu mengungkap rasa, mengirim emosi dan menyalur cinta.
Peri pentingnya bahasa kerna ia teras dalam menghubungkan jiwa dan menyantuni manusia.

Namun, tidak ramai yang benar-benar menghargai nikmat berbahasa.

Salah satu cara adalah lewat jalur sastera.

Menggemari dan bernikmat dengan sastera adalah suatu yang patut diselami dengan kesedaran jiwa. Mesrakan pembacaan dengan pengamatan. Hidupkan jiwa kala menekuni setiap patah kata yang diuntai dan terjemahkan makna tersirat di sebalik nuansa.

Sebaik-baik bahasa sastera adalah bahasa sastera Al-Quran.

Saat itu, kita akan mula menghargai kehidupan kala mengecap manisnya nikmat berbahasa!



*Sekadar menggamit memori lama. Aku mengenal dunia bahasa Melayu yang indah sejak di bangku sekolah rendah. Sekalung kasih kepada tiga guru Bahasa Melayu terawal:

Cikgu Sabrina, guru berwajah manis yang tidak lekang dengan senyuman. Beliau sering mendorong kami supaya mencermati penulisan dengan langgam bahasa yang betul. Aku pernah dimarahi kerana suka bernakal-nakal ketika mengarang di dalam kelas, dan aku terkesan dengan teguran beliau. Sejak peristiwa itu, cinta pada bahasa memutik. Cinta dalam-dalam. 

Cikgu Mohd Noor Sulaiman. Tidak mungkin untuk aku lupakan guru lelaki dengan tampang kurus berkaca mata bulat. Guru yang pernah menyulam kata-kata semangat khusus untuk aku mengarang dengan lebih baik. Beliau guru lelaki yang santai, sering menyelitkan isu-isu semasa ketika mengajar. Beliau guru yang memberi galakan berkualiti, dan aku benar-benar menghargainya.

Cikgu Sabariah, antara guru Bahasa Melayu yang dihormati kerana ketegasan beliau mendidik anak murid agar bijak berbahasa. Hasil asuhan beliau, aku diajar memperkemas tatabahasa dan berhati-hati mengadun isi ketika mengarang. Beliau umpama ibu yang tidak jemu memperbetul kesalahan. Aku cuba mengingat-ingat, dan ia ternyata guru yang berjiwa pendidik sejati.

Apapun, sebaik-baik guru bahasa yang paling aku sanjungi dan menjadi contoh terbaikku, tiada lain melainkan ayahku sendiri, Harun Mohamad

Terima kasih kerana mengasuh dan mengasah mindaku untuk terus bernikmat dengan bahasa!

p/s: terhimbau kenangan silam kala di semester akhir. Selamat memulakan pengajian sebelum melangkah ke alam dewasa. 

Tiada ulasan: