Ceritera Tiga Mimpi

Barangkali ini hanya cerita pendek. Mungkin ini sekadar catatan ringkas yang membosankan. Dan aku ingin mengingat-ingat semula.

Pada aku, aku berharap dengan berkongsikan sesuatu, ia mampu mengembalikan kekuatan. Kekuatan diri yang sekejap datang, dan sekejap pergi.

Aku sedari usia aku mulai meningkat. Dari usia remaja ke usia dewasa yang lebih debar, lebih mencabar. Tempoh usia di mana aku harus bersedia untuk berdepan dengan perkara-perkara yang merangsang, jua yang mematangkan.

Dan, aku ingin mengingat-ingat semula...

Tiga perkara.

Tiga perkara yang pernah aku cita-citakan suatu ketika dahulu.

Tiga impian yang pernah hadir menggembirakan mimpi malam-malamku. Impian yang dipupuk, dipasak sejak enam tahun lalu. Ia memang mimpi-mimpi indah. Mimpi-mimpi tersebut seringkali dirangkul dan dihangatkan sehingga kadang kala tabir mata membenih manik-manik kesyukuran, lalu diri bersujud dengan sedu kehambaan.

Dan mimpi-mimpi ini juga masih lagi hadir menyapa minta digagahkan untuk dicapai, meski hari demi hari jiwa letih diasak dengan pelbagai perkara yang melonglai jiwa.

Bukan menyalahkan masa dan keadaan, tetapi barangkali ini bentuk muhasabah yang perlu untuk menyaring diri, dan untuk aku kembali akui, betapa fitrah seorang yang beriman sememangnya inginkan nikmat berakraban dengan Tuhan.

Aku ingin mengingat-ingat semula, mimpi-mimpi itu.

Satu.
Menjadi seorang hafiz al-Quran.
Pernah diri tergamam melihat beberapa rakan yang dahulunya bersama bernakal-nakalan, telah berjaya menghafaz dan memelihara kalam al-Quran. Kerja mulia warisan sahabat dan amalan salafussoleh. Hati mana yang tidak terkesan tatkala mendengar satu persatu mutiara kalam Tuhan dihafal, dilantun dan diulang-diulang saban hari. Dalam diam, hati berbisik mahu menuruti langkah teman.

Mimpi ini hampir menjadi kenyataan. Namun atas sebab yang tidak mampu dielakkan, tawaran diterima masuk ketika masih di pertengahan sekolah akhirnya ditolak dengan berat hati.

Tawaran kedua hadir selepas tamat persekolahan. Hati membunga. Lulus dalam ujian dan temuduga, namun pilihan keluarga menuntut diri mengambil pilihan selain daripada mimpi itu. Tawaran itu juga terpaksa ditolak dengan berat hati.

Benar, tidak semestinya menanti tawaran untuk merealisasi impian. Jika benar-benar bersungguh, pasti diberi ruang dan kesempatan. Dan aku masih menyimpan hasrat itu, meski enam tahun berlalu...

Dua.
Hasrat memasuki pondok.
Cita-cita yang diam, segan, dan dibiarkan begitu sahaja. Hati jadi redup melihat kesederhanaan mereka dalam hidup bersunnah. Mengamati tingkah laku yang bersulam kerendahan hati, sesama ahli-ahli seperguruan dengan tertib adab yang disantuni penuh hemah. Berada dalam lingkungan soleh mampu membentuk akhlak dan hati berdekat-dekat dengan agama.

Betapa berkatnya hidup tanpa keresahan dunia. Hidup mereka ikhlas menekuni ilmu. Aku sering mengintai-intai dari kejauhan, menanti mimpi itu hadir membuka jalan.

Tanpa lekang berdoa, aku setia dengan secebis harapan yang masih kukuh terpendam, meski enam tahun berlalu...

Tiga.
Hasrat untuk bergiat aktif dalam sastera. Minat itu menyerap jiwa dalam-dalam. Minat yang disemai sejak dahulu, tanpa disengajakan. Entah bagaimana, hati terasa puas dan bebas dengan mengungkap makna lewat penulisan. Lantas, angan-angan mahu mengekori jejak sasterawan Islami tersohor terpapar dalam benak fikiran. Mahu berkarya, berkarya, berkarya.

Mahu turut serta berperanan mendidik masyarakat pembaca dengan estetika bahasa. Ya, dengan diri yang memilih untuk bersifat pendiam dan tidak banyak bicara, penulisan dilihat mampu mengukuh pemikiran, dan memperkaya nuansa.

Mimpi itu malangnya terkekang di pertengahan. Kesibukan mungkin bukan satu bentuk alasan yang baik. Namun, itulah hakikatnya. Hati masih kuat untuk menerpa mimpi itu, walaupun langkah itu mulai suram, namun tetap menghampiri, perlahan-lahan.

Mimpi ini juga, masih kekal tersimpan, meski enam tahun berlalu...

------------------

Aku mengamati dalam-dalam.

Hidup ini kurniaan Tuhan yang menginsafkan.

Tidak semua yang kita inginkan akan dicapai. Ini tidak bermakna Tuhan menafikan, sebaliknya Dia menggantikan sesuatu yang lebih mengundang erti dalam kehidupan.


Lewat enam tahun, aku akhirnya mengenali ramai teman dan kenalan yang bergelar pemelihara al-Quran. Bersahabat dengan teman-teman yang bergulatan dengan kehidupan pondok dengan tradisi keilmuan. Berteman dan berkesempatan dengan penggiat karya sastera yang baik, berdisiplin dan berpotensi besar dalam penulisan.

Benar, Tuhan sebaik-baik perancang. Dia merencana sesuatu yang lebih layak untuk kita. Enam tahun sudah, kini menginjak fasa yang lebih mencabar pemikiran dan menguntai hikmah.

Tiga mimpi yang diidam-idamkan, masih kekal tersimpan. Jika tidak sempat sekalipun, semoga waris-waris mendatang akan tampil menyulam mimpi-mimpi tersebut untuk dihiasi dalam kehidupan mereka.

Tiga mimpi yang masih kekal tersimpan.

Semoga Allah mengurnia kekuatan untuk bernikmat dengan mimpi-mimpi tersebut.

Tiada ulasan: