Apa bacaan politik Tok Mun?

Maimun Yusuf atau lebih mesra dengan panggilan Tok Mun, diramal bertanding sekali lagi dalam pilihan raya umum ke-13 yang akan berlangsung nanti.

Tiada sesiapa yang mampu menebak maksud tersirat di sebalik hasrat wanita berusia 94 tahun ini. Pada 2008, Tok Mun bertanding atas tiket calon bebas bagi kerusi Parlimen Kuala Terengganu,  menentang Mohamad Sabu (PAS) dan Allahyarham Razali Ibrahim (BN).

Beliau tewas dalam pertandingan tiga penjuru tersebut dan kehilangan deposit RM30,000 dengan meraih 685 undi sahaja.

Jika pilihan raya dianggap suatu bentuk pelaburan, ternyata ia sememangnya suatu pelaburan yang radikal dan berisiko tinggi. Ibarat kata-kata Husam Musa apabila ditanya tentang 'pertaruhan' beliau untuk bertanding di Putrajaya, ia boleh diungkapkan sebagai "high risk, high return".

Ternyata dengan rekod kerugian yang pernah diperoleh, keputusan untuk bertanding lagi sekali merupakan  pelaburan yang sangat merugikan untuk Tok Mun.

Mengapa beliau masih lagi bersungguh-sungguh untuk terus bertanding?

Adakah beliau ada menyusun strategi tersendiri di sebalik percaturan tersebut?


Ini jawapan Tok Mun apabila ditanya:

"Saya lakukan semua ini kerana orang (masyarakat). Saya takut jika saya tidak cuba tolong orang di sekeliling saya, saya akan dipersoal di sana nanti."

Adakah kemunculan beliau ditaja oleh parti-parti tertentu?

Jika diihat rekod penampilan Tok Mun dalam pilihanraya umum lalu, prestasinya tidak dianggap bagus, malahan merugikan dua parti dominan yang bertanding. Tok Mun telah memecah undi yang cukup bernilai bagi kedua-dua parti yang bertanding. Tidak mungkin untuk parti-parti tersebut sengaja membiarkan undi-undi bermanfaat untuk mereka diserahkan kepada Tok Mun atas dasar 'undi kasihan'.

Justeru, agaknya apakah perkiraan logik yang Tok Mun gunakan?

Secara mudahnya, ia sebenarnya tiada kaitan langsung tentang strategi politik.

Jauh sekali berkaitan dengan aspirasi politik untuk membentuk kepimpinan atau governans baru. Seperti suatu yang mustahil untuk wanita seusia beliau memikirkan agenda besar bagi sesebuah visi untuk meneraju perubahan kepada masyarakat ke Parlimen.

Bertanding kerusi Parlimen adalah tanda kesediaan untuk berhujah mewakili rakyat. Mampukah Tok Mun untuk fikirkan semua itu?

Apa yang jelas untuk dinyatakan di sini, penyertaan beliau dalam pilihan raya sebagai calon hanyalah satu perlambangan pemikiran unik dalam masyarakat tradisional Melayu yang masih wujud di Terengganu.

Kelompok masyarakat ini boleh dinyatakan sebagai kelompok yang sangat kurang mengamati denyut politik tanah air, tidak menghadam inti isu-isu yang berlaku dan lebih sederhana dalam mengambil pendirian untuk berpihak kepada mana-mana parti politik.

Pada hemat mereka, apa yang difikirkan baik untuk mereka sejak dahulu, mesti dikekalkan dan tidak perlu merumitkan kepala memikirkan bentuk konflik untuk diselesaikan. Lingkungan pemikiran sebegini masih berlegar di kalangan kaum veteran di Terengganu, khususnya wanita yang lebih memilih untuk selesa dengan cara fikir mereka sendiri serta tidak kritis dalam menilai sesuatu.

Begitulah gaya Tok Mun. Hasrat untuk tampil ke depan tidak ada kena-mengena dengan misi untuk mencabar survival parti politik yang bertanding, jauh sekali untuk tampil sebagai ejen arus baru untuk mencipta perubahan.

Sebaliknya ia adalah zahir pemikiran yang sudah tersebati lama di kalangan golongan tradisi. Pada beliau, tidak perlu mengharapkan rentak orang lain untuk memikirkan masalah kita, melainkan kita sendiri tampil bersama idea kita yang difikirkan mampu membantu orang di sekeliling.

Sebab itu, bacaan politik di kalangan rakyat Terengganu sangat rumit untuk ditelah. Faktor demografi dan sosio-budaya yang lebih selesa untuk berada di negeri sendiri, menyebabkan corak pemikiran berbeza dengan masyarakat di Kelantan yang terkenal dengan kesetiaan mereka terhadap satu-satu pihak dan keterbukaan mereka menerima perubahan yang selari dengan aspirasi agama rakyat secara majoriti.

Jika dilihat secara analitikal, salah satu faktor parti PAS belum mampu untuk menang di kerusi-kerusi DUN di Terengganu adalah disebabkan faktor pengundi tradisi. Kekuatan PAS mungkin berada di Parlimen Marang dan Kuala Terengganu, namun di kawasan-kawasan pinggir bandar dan kampung pedalaman, pengundi tradisi masih mendominasi angka pengundi, yang rata-ratanya adalah wanita.

Sebab itu juga, pengundi-pengundi tegar di Terengganu adalah terdiri daripada golongan pengundi yang memilih untuk tidak mahu kepada perubahan, enggan mencabar diri kepada idea-idea baharu, dan lebih selesa untuk membawa pemikiran mereka sendiri.

Tok Mun adalah salah satu contoh perlambangan pemikiran sekelompok kecil rakyat yang masih ada. Beliau bertanding bukan untuk sibuk memikirkan buah kilas menentang agenda pihak lawan, sebaliknya beliau muncul dengan yakin akan upaya buah fikiran beliau sendiri  dan penuh azam untuk tidak mahu berganjak menerima cara fikir baharu.

Ia mungkin suatu yang sukar diterima. Cara politik Tok Mun mungkin sudah tidak relevan untuk digunapakai., tetapi itulah keunikan pemikiran tradisi yang masih membelenggu sebilangan kecil rakyat.

Selamat berjuang buat Tok Mun, jika masih bertanding sekali lagi, 

Tiada ulasan: