'Markah kasihan': Dakwaan yang mencemarkan

Minggu ini minggu yang menggemparkan. Tatkala semua mahasiwa/i tekun dalam mempersiapkan diri menghadapi peperiksaan akhir semester, timbulnya isu yang menerjah ketenangan warga USIM di sini. Isu yang menjadi paparan muka hadapan sebuah akbar harian jelas menjejaskan reputasi USIM sebagai institut pengajian tinggi awam.

Ramai yang sedia maklum tentang isu 'markah kasihan' ini. Bahkan, topik tersebut mula menjadi bahan bualan hangat di kalangan mahasiswa/i di kampus. Tidak kira FSU atau fakulti-fakulti lain, semua di kalangan kami di sini merasakan tempias laporan yang menjengkelkan itu. Sedikit sebanyak kesannya cukup dirasai oleh kami sebagai penuntut ilmu di sini.


Aku tidak mahu mengulas panjang berkenaan siapa bekas pensyarah yang mengeluarkan dakwaan melulu dalam akhbar tersebut. Isunya cukup peribadi untuk dinyatakan di sini. Barangkali pensyarah yang menamakan dirinya Nor itu mempunyai niat tertentu, terutamanya dalam menzahirkan rasa tidak puas hatinya terhadap pihak tertentu. Malangnya, tindakannya itu jelas di luar batas; ibarat menyimbah minyak ke dalam api.

Kami warga mahasiswa di sini sepakat dalam menempelak tindakan yang tidak jujur sebegitu. Dengan mengeluarkan kenyataan umum yang hanya berasaskan dakwaan sebelah pihak, jelas menampakkan suatu kebobrokan sikap Nor yang tidak menggambarkan budaya seorang pendidik yang sebenar.


Secara peribadi, aku bersetuju dan senada dengan kenyataan Naib Canselor dalam sidang media semalam. Pagi tadi juga, suatu majlis penjelasan diadakan di FSU berkenaan isu ini. Menurut NC, beliau berasa cukup kesal terhadap dakwaan yang berunsur fitnah tersebut kerana ia sangat serius dan tidak berasas sama sekali.

Menurut hemah aku secara ringkas, isu ini secara langsung memberi impak besar dalam beberapa perkara:

1. Sebagai universiti baru berbanding IPT-IPT lain, dakwaan tersebut boleh menghilang dan menghakiskan keyakinan masyarakat kepada USIM yang sudah mula mengukuhkan penubuhannya.

2. Mencemarkan integriti pensyarah-pensyarah di universiti ini, seolah-olah mencetus tanggapan awal bahawa budaya yang tidak beretika itu sudah menjadi amalan di kalangan warga akademik.

3. Menjejaskan imej bekas graduan yang sudah bekerja dan bakal graduan yang akan memasuki pasaran kerjaya di luar nanti.

4. Memberi kesan negatif kepada reputasi universiti kerana institusi pengajian tinggi awam ini dalam proses pemilihan dan pengambilan pelajar baru untuk sesi hadapan, terutamanya lepasan SPM yang bakal melanjutkan pengajian bermula Mei nanti.

5. Merendah-rendahkan Fakulti Syariah dan Undang-undang yang kini dalam usaha mendapatkan pengiktirafan Badan Kelayakan Profesion Guaman dan Majlis Peguam Malaysia, bagi kursus Undang-undang. (Boleh layari laman Malaysian Bar. Isu ini kini dalam perhatian dan mungkin menjejaskan kelayakan kursus Undang-undang di USIM).

6. Membawa gambaran negatif kepada prestasi mahasiswa/i yang cemerlang dalam pengajian, dengan tanggapan bahawa kecemerlangan yang diperoleh bukanlah prestasi sebenar mahasiswa/i tersebut sebaliknya atas belas ehsan pensyarah.

Apapun, dari sudut lain yang boleh aku nyatakan, banyak hikmah yang boleh diambil dalam hal ini. Fokus yang perlu ditumpukan sekarang adalah, nilai keilmuan yang sebenar. Ilmu bukan terletak kepada markah yang diberi dalam ujian atau peperiksaan. Ia mungkin melambangkan prestasi dan kebolehan seseorang, tetapi ia bukan pengukur mutlak tahap keintelektualan seseorang mahasiwa.

Suatu yang perlu diambil ihtimam oleh mahasiswa/i USIM sendiri dalam isu ini, ia barangkali suatu bentuk cabaran yang mesti diterima secara positif. Ya, kita menafikan dakwaan yang berniat buruk sebegitu. Secara rasional juga, mana mungkin majoriti pelajar yang berada di semester enam dan tujuh tidak pandai mengarang esei, apatah lagi menghadam subjek perundangan.

Kita berlapang dada dan tidak mahu dipanjang-panjangkan lagi isu ini. Paling utama, cabaran yang mesti disahut oleh mahasiswa/i USIM adalah, membuktikan kemahiran dan kebolehan yang dimiliki serta penggarapan yang optima dari sudut pembudayaan ilmu.

Kita tidak mahu menjadi kelompok yang hanya pandai melatah, tetapi akal fikiran kita dangkal dalam usaha mengubah keadaan. Memetik kata-kata seorang pensyarah luar jurusan undang-undang dari sebuah blog, respon beliau berkenaan budaya pelajar yang merayu markah kasihan:

"it’s not about marks only but how you appreciate when learning law subject. Just see how many people are being cheated because they’re not understand their rights. See your paper and how you write, present and argue there. Then, you'll see that’s the benefit you’ve learned from this subject. At last, you’ll see life is not entirely fair and somehow disrimination is around you. So be prepare of knowledge and understand why you need to learn this subject."


p/s: Meski sibuk dengan periksa, ramai juga blogger dari USIM yang agresif menyentuh isu tersebut. Terbukti, kalian benar-benar cinta akan institusi ilmu kita ini. Dan ketahuilah, markah bukan segala-galanya. Semua adalah pinjaman Tuhan semesta alam. Kepada-Nya kita patut kembali dan berserah. Kepada semua mahasiswa/i USIM, semoga berjaya dalam peperiksaan!

3 ulasan:

ayu berkata...

salam. isu markah kasihan semakin mendapat tempat di kalangan mahasiswa kita. jadi saya menjemput kawan2 semua, kita bermuafakat ramai2, saya telah membina sebuah forum, jadi dapat la kita sama2 mencurahkan pandangan dan idea, supaya isu ini menjadi murni kembali…jemput semua ke forum
http://toovia.com/7324ay

Tg.A berkata...

alhamdulillah, ada penjelasan dari pihak usim sendiri.

mula2 baca paper pasal benda ni, memang couldnt help myself from being sympathy to the lecturer. Ingatkan dia innocent sampai kena buang U.


But when i read urs, now i get the bigger picture of the situation and how big the impact of this issue to the university.

Mohd Hazimin Harun berkata...

Meski imej usim tercalar, pihak universiti tidak mahu diperbesarkan lagi isu ni memandangkan 'Nor' tidak lagi menjadi liabiliti, sebaliknya sebagai orang luar sahaja yang cuba mengeruhkan hubungan.

Mungkin jika sesiapa tahu kes si Nor ni dengan MMU dan IKIM, semua tanggapan terhadap usim akan kembali neutral.