Salam Imtihan

Minggu ini minggu getir bagi mereka yang akan menghadapi ujian akhir semester. Menjadi kelaziman, akan mulanya saat berpenat-penat dengan hafalan. Diberatkan pula dengan hambatan perasaan yang mahu mencapai skor terbaik, meronta-ronta dalam diri.

Masing-masing rela bersengkang mata kala malam meratah inti nota dan buku. Semuanya mahu beroleh kejayaan terbaik dalam ujian kali ini. Dan pastinya, semua mahu menyerlahkan prestasi terbaik dan tidak mahu sesal di kemudian hari.

Begitu lumrah bila berada dalam sistem pengajian hari ini. Kita tidak boleh menafikan situasi sebegitu kerana kita juga terpaksa menuruti setiap apa yang orang di sekeliling kita kerjakan. Justeru, kita yang cukup berbangga dengan gelaran mahasiswa ini, seboleh-boleh mahu juga ingin menonjol dan menjadi yang terbaik.

Pun begitu, wahai mahasiswa, jangan mudah kita menjadi lupa. Jangan cepat kita gundah dan gelabah. Dalam sibuk-sibuk kita berlelah mengejar matlamat, senantiasa beradakan Allah dalam jiwa. Juga Rasul junjungan kita yang mulia. Jangan kita abaikan kedua-dua. Ilmu yang hakiki hanya akan hadir apabila jiwa yang suci kembali kepada segala punca. Punca segala Cinta.

Selamat menjalani Imtihan.


p/s: Kepada sahabat-sahabat pencinta ilmu, pendamba ketenangan, pemusafir jiwa, dan semua yang merindukan majlis berdamping dengan para ulama', anda sangat disarankan untuk turun hadir ke taman-taman syurga yang dinyatakan di bawah ini. Semoga kesuntukan kita dalam minggu ulangkaji ini dilapangkan oleh rahmat dan barakah dari Allah, dengan hati yang ikhlas kepada-Nya. InsyaAllah.

Tiada ulasan: