Santapan Ramadhan

Ramadhan semakin menghampiri pengakhirannya. Segala macam rahmat semakin menghambat diri. Sang abid hadir memencilkan diri. Uzlah jiwa dan iktikaf jasmani meneguk manisnya iman dan taqwa. Indahnya rahmat Tuhan. Mohon sangat-sangat, janganlah diabaikan!

Sepanjang Ramadhan kali ini, belum ada satu buku pun lagi yang habis dibaca. Kekangan dan kesempitan waktu menyulitkan diri untuk berlapang menikmati satu dua kitab yang santai dimesrai.

Habis peperiksaan, menanti tugasan perlu dilunaskan. Akhirnya, syukur kepada Tuhan, ada juga buku yang diusulkan kepadaku untuk dibaca. Benar-benar memahami.

Memoir Jihad Anak Melayu di Afghanistan. Sebuah buku yang menyentap sanubari sesiapa yang membacanya. Sebak hadir tanpa disedari bila menggulati setiap bait catatan Cikgu Non. Pemuda Islam Melayu bernama Fauzi hanyalah pemuda melayu tipikal. Tidak ada keistimewaan pada dirinya yang menarik minat orang untuk membacanya.

Namun, menyusuri kisah hidupnya tak dinafikan cukup meredupkan hati. Bila membaca, hati dipujuk supaya mengaguminya. Hati dirayu agar mencontohinya. Hati menangis, mahu menuruti jejak langkahnya. Jelasnya, hati benar-benar merindui usaha murni seperti apa yang dilakukan oleh as-syahid Fauzi, pemuda Melayu yang gugur mewangi di medan jihad Afghanistan.

Mengakui jaminan seorang sahabat, membaca buku ini pasti akan mengalirkan air mata, hiba tanpa disedari. Menggambarkan keperitan as-syahid cukup menenangkan. As-syahid bukanlah seorang yang mendalam ilmu agamanya. Begitu juga amal ibadatnya, tidaklah dianggap warak. Namun, janji-janji Allah menggiurkan as-syahid. Iltizam tinggi untuk bergelar seorang syuhada' akhirnya tercapai jua. Maha Suci Allah!

Syukur kepada Allah, diberi ruang untuk aku menghirup nafas dalam penuh kesyahduan, menikmati untaian kisah yang mendamaikan kala saat-saat malam terakhir Ramadhan yang penuh berkah. Suatu taujih yang mengesankan jiwa.

Rasulullah sallallahu 'alaihi wa aalihi wasallam bersabda: "Tidak ada seorang pun diantara kalian dimasukkan oleh amalannya ke dalam syurga dan tidak pula diselamatkan dari neraka, dan begitu juga denganku, kecuali dengan rahmat dari Allah. "(Hadith Sahih Muslim)


p/s: Terima kasih kepada sahabat, Abdullah Long atas kesudiaan meminjamkan buku tersebut.

Tiada ulasan: