Kacaulah mengikut akhirat


Suatu pagi, sengaja aku membancuh kopi susu meski baru usai menikmati sarapan emak. Sepasang mata memerhatikan aku yang gesit menyediakan 'air bujang'.

"Min, kacau mengikut akhirat...,"beliau bersuara mendatar. Aku kurang mengamati. Termangu dan kembali meminta diulang kata-kata.

"Boleh dikatakan hanya seorang dalam 100 sahaja yang mengacau air yang dibancuh mengikut akhirat", bicaranya memperjelaskan.

Langsung tidak mengerti."Maksudnya?"

"Itu konsep tawaf. Falsafah tawaf."Abahku mengukir senyum, menerangkan secara mudah.

"Ohh. Tapi macam mana ye..."

"Mereka yang mengacau mengikut putaran tawaf, bererti, akhirat menjadi matlamat mereka. Dunia hanyalah sandaran."

Bicara kami terhenti setakat itu.

Begitulah Abah. Dengan anak-anak, jarang dia berpanjang lebar bila menyentuh bicara yang serius. Aku menyenangi sikap sebegitu. Sekurang-kurangnya mendorong aku berfikir. Dia sekadar mencetus, dan selaku anak, aku disaran untuk menekuni dan mencari. Agar wujud suatu proses ilmu yang praktikal.

Pada awalnya tidak menemui maksud yang memuaskan hati. Sejujurnya aku malas untuk berfikir. Tak lama kemudian, tatkala santai meladeni 'Detektif Indigo Kembali', terhenti pada satu perenggan.

"...formula atom iaitu elektron akan sentiasa berputar mengikut arah lawan jam dan itu adalah sama dengan arah putaran semua planet yang ada untuk mengelilingi matahari. Tawaf menurut hukum sains fizik, benda hitam mengandungi tarikan gelombang magnet yang kuat berbanding warna lain,cas2 positif pada hajarul aswad di kaabah mempunyai cas positif yang amat tinggi.."

Ilham Allah taala, suatu idea lekas timbul.
Pergerakan tawaf adalah pergerakan kanan. Manusia mengelilingi Kaabah Baitul 'Atiq ke kanan. Dan ya, pergerakkan ke kanan adalah pergerakkan semulajadi alam. Elektron mengelilingi nukleus pada atom, begitu juga putaran planet mengelilingi matahari.

Begitu juga menurut ilmu metafizik, konsep ke kanan ini bagi mengembalikan keseimbangan fikiran dan peredaran darah dalam tubuh secara semulajadi. Bahkan, dalam agama Islam, semua perkara yang baik di sunatkan dimulakan dengan sebelah kanan. Dalam al-Quran, Surah Al-Waqiah misalnya, menyatakan golongan yang akan dimasukkan ke dalam syurga digelar 'As-habul Yamin' atau golongan Kanan.

Mungkin ini hanya bentuk persoalan yang remeh. Pun demikian, jika diperhalusi berhasil membawa pengertian yang bermakna. Mengapa Islam mementingkan kanan, suatu persoalan mudah yang jarang dirungkai. Aku menyimpulkan secara mudah, dalam setiap tindakan dan situasi, permulaan dengan kanan adalah suatu manifestasi agama yang signifikan dan tersirat hikmah di sebaliknya.

Aku kembali bersoal pada diri sendiri. Mengapakah soal mengacau minuman boleh dikaitkan dengan akhirat? Barangkali kata-kata Abah hanya ingin membuka rukyah mindaku. Seakan menyuruh aku merenung akan satu perkara.
Ramai manakah umat manusia di akhir zaman ini yang urusan dan bicara mereka berperihal tentang akhirat?

Satu tazkirah untuk hati di kala pagi, sambil bernikmat dengan cicipan secawan kopi susu.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Oo..Ming kcaulah mengikut akhirat.

Warna hitam mempunyai tarikan positif yg kuat rupanya..Ptut la Cradle of Fifth wrna hitam..he3

p/s: mmg benar kata mu, x rmai yg ingat akhirat dlm stiap perbuatannya d dnia ni..

Mohd Hazimin Harun berkata...

cradle of filth laa...
hoho..kepala kambing tuh..
jalal's favorite...ngeh3x

from cradle to engrave..urghh

j1e berkata...

salam..abah said lyk dat?
huhu..abah..
tawaf..nti smpi lg abah kt sn..
hmm..kacau mengikut akhirat..
miss them a lot..=(

Mohd Hazimin Harun berkata...

hoho..
G,akhirnya kau ber'blog' jua..
ampesh betoi laa..hahahah

- jan takut2 cz x sempat gi kursus..haha

Tanpa Nama berkata...

Halamak..Jalal minat abih ka Cradle of Filth..

Msti wat temujanji ngan akim ct ni..ha3