Lambaian Baitul Atiq

Hujan lebat sejak awal pagi tadi membantutkan hajat untuk berkunjung ke Wisma Negeri. Turut serta dalam program anjuran Suhakam yang julung kali diadakan itu satu agenda yang menarik sebenarnya. Pasti banyak input berguna dapat diambil dari program dialog berkenaan. Apapun, kita sebagai hamba hanya mampu merancang, segalanya terserah kepada Allah yang maha adil dalam menentukan apa yang terbaik untuk diri kita.

Bukanlah bermakna mengeluh kerana cuaca hari ini yang kurang baik menjadi penyebab. Hikmah pasti ada di sebaliknya. Jarang kebelakangan ini hujan di sebelah pagi, tapi hari ini berbeza. Seolah-olah membawa petanda rahmat turun mencurah-curah, penuh barakah.

Begitu juga dengan langit. Awan mendung santak ke petang sebenarnya bukanlah membawa erti hari yang dilalui adalah hari yang suram, sebaliknya redup yang menyelubungi untuk mendamaikan hati-hati yang diberi kurnia nikmat bagi hamba-Nya yang bersyukur.

Itulah yang diamati hari ini. Barangkali pemergian sekeluarga menuju Tanah Suci sudah diraikan oleh Allah dari tanah air lagi. Menjadi tetamu Allah pastinya suatu nikmat yang agung dan pengalaman yang mengujakan bagi seorang hamba. Manifestasi kesyukuran dan kecintaan tak terhingga ini wajar dijadikan suatu kembara iman yang menakjubkan bagi musafir yang berkelana jiwanya untuk merebut nikmat Cinta.


Selamat bermusafir, wahai tetamu Allah. Semoga mampu mengubah sempadan iman, menyucikan hati dan membugarkan rasa kasih kepada Allah dan Rasul-Nya. Ameen.



p/s: Sempat berbisik, berkirim hajat kepada adik,"Jangan lupa doakan result final aku." Tak dapat penuh pun takpe, janji menyejukkan hati. Hu Hu Hu.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam ming,
Ada program pa SUHAKAM wat?
Mu x gi skali ka dgn kluarga mu..?

j1e berkata...

huhu..ade gambar..
kt airport trg kn..
nk tlg jwb..
hazimin dh pnh pg..
kne gi haji plak..=)

Mohd Hazimin Harun berkata...

ad prgrm suhakam bersama rakyat.tp satu hari je.saje je nk pi.nk jgk tinjau2 kut2 ad bhn mnarik..eg religious freedom yg asgmt kita duk buat ari tu..human rights value bla3..tuntasny,aktifkn dirimu utk hilangkn borink di kala cuti ni....

-aku x pi..meh ar teman aku cni..duk sorang je ni..ajak zaki skali.ha3

Tanpa Nama berkata...

Pehh..nmpk cam blog kluarga ja.
Ni kroni nie..hehe
Nnti ada yg 'kluar parti kut'..hehe