Berpesta buku

Sepanjang hari menyusuri lautan buku yang menggamit, memang berbaloi. Pedulikan sindiran orang. Kalau sudah minat, semua pun boleh jadi. Buku Memperkaya Minda - Teras Mentaliti Kelas Pertama, merujuk tema KLIBF. Makanya, pada pendapat aku tak wajarlah untuk dikatakan itu satu pembaziran masa dan wang.

Berpusu-pusu orang masuk tak putus-putus. Sejak awal pagi lagi, ramai betul yang berkunjung. Maklumlah, cuti hujung minggu hari Sabtu. Bersesak-sesak hinggakan ada juga yang keciciran anak. Pesanan : Jangan ulangi kisah Yin di sana.

Kepuasan benar-benar terasa. Hampir semua gerai di setiap ceruk ruang dewan dijelajahi. Limpahan buku-buku kiri dan kanan hampir membuatkan aku 'lemas'. Menjamah dan meratah rona inti penulisan dan persuratan yang terbit merumba, tak lari dari agenda para penikmat buku.

Ramai juga penulis tempatan yang turut sama di sana. berpapasan dengan penulis muda, Nimoiz TY di gerai sedang mempromosi buku beliau. Suatu ketika, kelihatan kelibat Zaid Akhtar santai melangkah gesit ke suatu arah. Juga novelis terkenal Noor Suraya sedikit sibuk meladeni peminat beliau. Tak ketinggalan...

Alang-alang berjejak langkah di sana, biarlah pulang dengan dapatan yang lumayan. "Anda ada pilihan untuk membelanjakan RM40 untuk jadi pandai, ataupun simpan sahaja RM40 itu untuk jadi bodoh". Terkesan dengan kata-kata A Samad Said itu, aku berhasil memborong semua yang mengujakan ini.

Bila Tuhan Berbicara - Faisal Tehrani
Pudarnya Pesona Cleopatra - Habiburrahman El Shirazy
Impian Palestin - Randa Ghazy
Nashaihul Ibad..Menjadi Santun dan Bijak - Imam Nawawi al-Bantani
Buku Kaedah Mudah dan Cepat Menghafaz Al-Quran - Abu Mazaya al-Hafiz
Milenia Muslim
E-Majalah Spotbit - CD percuma
VCD Laungan Yang Tidak Akan Lenyap - dapat percuma sambil menderma

Dan kini, tiba masanya untuk aku berlazat-lazat dengan semua itu !

p/s: Keputusan UPU yang tak ku sangka-sangka. Menanti petunjuk dari Tuhan.

2 ulasan:

tganis berkata...

Salaam~
Ouh, pergi pesta buku ek.. cemburu betul.. sayang, final kian hampir.. dok dang nak g dinu.. hanya boleh kirimkan buku melalui senior shj.. sedih..

Nurul berkata...

goodLuck utk jpa nnt...! :)