Dunia hitam putih

Dua minggu berpraktikum di firma guaman kurang mengujakan.

Memenuhi keperluan kursus latihan industri yang berbaki sebulan lebih, harap-harap ia segera berlalu. Bukan tidak menggemari tugasan yang diberi. Apatah lagi dengan pendedahan kerjaya yang diperoleh, ia suatu pengalaman yang menyenangkan hati.

Pun begitu, mengenangkan prospek yang samar-samar, ia sedikit menjejaskan minat untuk meneruskan hasrat ke dalam karier ini. Jika ada rezeki, segala puji bagi Allah. Jika tidak, hanya Allah jua yang maha mengetahui dan sebaik-baik pengatur rencana untuk hamba-Nya.


Barangkali ini sedikit menghiburkan hati. Tatkala pulang dari rutin harian di firma, menonton siri drama TV ini tidak menjemukan dan terasa 'bijak'. The Suits, kisah menarik dua rakan di sebuah firma guaman. Seorang peguam yang handal dan sentiasa terkehadapan, seorang lagi lincah sebagai pembantu dan pintar.

Tiba-tiba teringat satu siri drama urban Melayu, yang disiar lima tahun lalu. Malaysia jarang ada drama siri yang cerdik pengisiannya seperti ini. Mungkin lepas ni perlunya profesional yang sudah kaya-raya pergi membantu pembikin filem berkarya dan menulis skrip yang boleh memandaikan rakyat.


Aku, meneruskan baki hari-hari di Alias Abdullah & Co. dengan terus menghadap fail-fail kes jenayah. Cepatlah berlalu.

p/s: Mahu jadi pengamal undang-undang dan usahawan Muslim. Doakan, insha-Allah.

Tiada ulasan: