Menyelami Jiwa Gaza

Hari ini dan hari-hari seterusnya, kezaliman Zionis laknatullah tak terbendung lagi. Api kemarahan seluruh umat dunia yang menghembus kecaman dan kutukan sudah tak dihiraukan. Bahkan, Zionis terlaknat makin menggila melanyak bumi Gaza.

Isu Gaza sememangnya isu umat Islam. Setiap daripada kita adalah bertanggungjawab terhadap Palestin. Kesatuan umat Islam kini letaknya pada bumi Palestin yang mahu dilenyapkan bajingan yahudi. Seluruh dunia kini melaungkan seruan jihad menyeru untuk berjuang dan bersatu.
Kita di Malaysia, tidak dapat tidak mesti menyatakan bahawa jiwa kita pada Palestin. Darah yang mengalir di setiap urat kujur badan kita adalah darah yang sama mengalir pada setiap saudara kita di sana yang dibedil saban hari. Tak keterlaluan untuk dikatakan, bayang-bayang kita hadir mengiringi setiap langkah pejuang-pejuang Islam di Palestin.
Kita di sini sangat lemah dan tak berdaya untuk turun berjihad dengan mereka. Maka, gantikan tekad itu dengan melafazkan doa setiap waktu. Berdoalah untuk kemenangan Islam. Munajat itu kita bekalkan penuh harap, penuh rasa cinta dan taqwa. Jadikan bait-bait cinta dan sejahtera kepada saudara Palestin kita antara bait-bait utama dalam doa harian. Usah berputus daripada pengharapan kita kepada Allah. Kemenangan Islam itu adalah janji Allah, dan kita mengimaninya.

Wajar juga bagi kita untuk mendekatkan jiwa kita dengan jiwa saudara-saudara kita di Palestin dengan berpuasa. Ibadat itu akan menjadi bukti cinta kita kepada mereka bahawa kita tak tergamak untuk berenak dengan hidangan yang mewah dan melimpah-ruah sedangkan mereka kering bibirnya tiada beroleh minuman. Perut pula kejap diikat dek lapar tak berhasil mengalas perut dengan apa-apa makanan. Mereka hanya mampu meneruskan kehidupan dengan semangat dan perjuangan.
Palestin membawa suatu mesej yang jelas kepada kita. Masanya untuk kita suburkan jihad dalam sanubari kita. Jika selama ini kita agak lemah dalam mujahadah, maka sekarang inilah masanya. Pertingkatkan iman dan lipat gandakan solat sunat. Tadabbur al-Quran setiap hari, kerap kali. Moga-moga ruh yang menyemai dalam jiwa para pejuang di sana turut sama meresap dalam jiwa kita.
Tidak salah untuk kita menginsafi diri kita yang tak mampu turun berjuang. Jika darah tak terdaya untuk kita tumpahkan, biarlah tangis air mata kita sahaja yang menjadi saksi kesungguhan kita. Menangislah kerana Allah, untuk Palestin. Tangisan bukanlah sesuatu yang menjatuhkan ego, sebaliknya tangisan adalah nilai kehidupan yang mulia.

Banyak perkara lagi yang boleh dilakukan bagi memastikan kelangsungan sensitiviti kita dan kesedaran kita terhadap nasib umat Islam di Palestin terus mekar dalam jiwa kita. Jangan sunyikan hati kita dengan azam untuk turun berjihad di Palestin. Sentiasa sematkan niat tersebut dan berdoa dikabulkan hajat suci itu.

Kita mungkin boleh turun seberapa banyak demonstrasi dan perhimpunan bagi menyuarakan bantahan kita terhadap rejim Zionis. Kita boleh melaung-laung takbir untuk menyemarakkan semangat kita dalam usaha menyelamatkan bumi Palestin. Namun, harapnya ia bukanlah sekadar luaran semata-mata.

Persiapkan diri kita untuk turun berjihad. Lazimkan solat berjemaah setiap waktu. Banyakkan zikir dan bacaan al-Quran. Singkirkan cinta dunia berlebihan. Tekadkan syahid sebagai penghujung kehidupan kita. Mudah-mudahan Allah mengurniakan nikmat cinta kita kepada Gaza menjadi semakin merumbu, membugar disirami ketaatan kepada-Nya. Ayuh bangkit pemuda Islam!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hidup hidup!
hidup Islam

hancur hancur!
hancur yahudi!