Cuti bersama Mawar

Pulang ke Terengganu, aku langsung ke Chukai dengan tujuan menghirup selaut pengalaman dan menyubur kematangan bersama-sama sebilangan sahabat dari serata IPT tanah air.

Selesai tiga hari memberangsangkan di sana, cuti sebenar aku pun bermula. Seminggu mendatang yang belum diatur perancangannya. Pulang ke kampung halaman, menjadi kelaziman banyak dugaan akan hadir menguji. Terus terang bagi aku, suasana di rumah bagiku bukanlah suatu kondisi yang sesuai untuk menelaah pelajaran. Entahlah, barangkali terlalu selesa kot...ish3x.

Apa jua sekalipun, tugasan akademik tidak dapat tidak tetap menjadi prioriti utama - menyiapkan bahan pembentangan assignments dan melunaskan ulangkaji bagi persiapan menghadapi exam yang menjengah sebaik selesainya cuti. Mudah-mudahan cuti ini diladeni dengan bijaksana sekali. Harap-haraplah aku macam tu....Ameen.

Ya Allah, bantulah hamba-Mu menguruskan amanah-Mu dengan adil. Sesungguhnya tiada daya upaya dan kekuatan melainkan dengan izin-Mu yang Maha Tinggi dan Maha Agung.


VirusMawar.js

Virus terbaru yang sedang bermaharajalela di kampus aku sekarang. Boleh dikatakan hampir semua PC dalam lab di FSU sudah berjaya di'tackle' dengan romantis sekali oleh virus ni. Tengok namanya pun dah dapat dihidu ke'haruman'nya. Agaknya, pencipta virus ni memang dari kalangan spesies 'mat jambu'. (Gambar sebelah: ni sekadar hiasan semata-mata je..)

Ada yang mengatakan, penciptanya seorang lelaki bernama Yusof, pelajar dari sebuah IPT di Terengganu. Ada juga menebak yang virus ni asalnya dari tanah seberang sana. Tak kisahlah asal dari ceruk mana sekalipun. Apa yang jelas sekarang, external hard disc dan dua pendrive aku dah dijangkiti VirusMawar ni dengan jayanya.

Nasib baik laptop aku tak bawa ke Nilai. Kalau tak, habis mengarut melalut dengan virus-virus benci tu macam laptop kawan-kawan aku yang lain. Kesian pulak aku tengok keadaan laptop mereka yang tak bersalah tu . Terpaksalah mereka mengomel gila-gila bila mesej mesra alam seperti "Virus Mawar SEDANG MENGGANAS WARHAHAHAHAHAHAHA++++=====" terpapar cantik di skrin komputer.

Aku minta maaf banyak-banyak kepada sesiapa yang pinjamkan laptop dia kepada aku. Lupa nak beritahu, aku ni memang kurang bertoleransi dalam bab 'cucuk-mencucuk' ni. HuHu. Jadi, sorrylah ya kalau laptop anda sudah dijangkiti. Nanti kalau masih aktif lagi virus tu, aku cuba tolong 'rawat' setakat yang aku mampu. Pasal sekarang ni pun aku tengah sibuk melayan(baca: lawan) virus ni dengan laptop aku pulak. Inilah balasannya tak minta kebenaran guna laptop kawan...huhu.

Boleh tahan juga virusmawar ni. Cuba buang kat regedit pun tak berhasil. Aku pun tak mahir sangat nak teliti kelicikan virus ni. Sekadar tanya sahabat aku yang 'faqih' dalam hal ni. Setakat ni, aku sudah berjaya me'nyah-lenyap-terus'kan(baca: totally removed/deleted) virus ni dari ext hardisc dan pendrive aku.
Sini aku kongsi serba sedikit langkah-langkah nak lenyapkan virusmawar ni dari USB drive.

1. Buka USB drive melalui address bar yang letaknya di atas tetingkap.
2. Enablekan hidden dan super hidden file. (Klik pada Tools> Folder Options> View. Tandakan pada butang Show Hidden Files and Folders. Pastikan tidak ditandakan pada butang Hide protected operating systems dan Hide extensions for known file type.)
3. Klik Apply.
4. Bagi drive yang sudah dijangkiti, akan ada satu file yang samar-samar(attributes hidden) namanya autorun.inf. Klik dua kali padanya untuk mengetahui file virus. what.(buka guna Notepad).
Contoh yang akan keluar seperti ini:

[autorun]
Open = wscript.exe \VirusMawar.js
shellexecute = wscript.exe \VirusMawar.js
shell\Open\command = wscript.exe \VirusMawar.js
shell\Explore\command = wscript.exe \VirusMawar.js -Clicked
shell\AutoPlay\command = wscript.exe \VirusMawar.js
shell\Scan for Viruses\command = wscript.exe \VirusMawar.js
shell\Scan with Norton AntiVirus\command = wscript.exe \VirusMawar.js
shell\Scan with AVG\command = wscript.exe \VirusMawar.js
shell = Explore

5. Langkah terakhir, cari virus(VirusMawar.js) dalam drive, highlight kemudian tekan shift+delete.

Maka, berjayalah anda sebagai seorang wira untuk diri sendiri. Berhasil dalam tugasan yang cukup senang untuk menghapuskan penularan virus dalam usb drive anda. Semua ni pun aku dapat tutorial dari internet. Mungkin ada juga cara lain yang boleh digunakan. Terpulanglah pada ke'kompleks'an kepala masing-masing dalam menanganinya.
Ok, sekadar tu. Pandai-pandailah nak hidup ya kalau dah bermain psiko dengan teknologi nih...


# Hebahan dan sebarkan!

Program Habib Umar bin Hafidz(Ulama' Hadramaut) turun ke Semenanjung Malaysia, seperti berikut-
11 dan 12 Feb di Kelantan;
13 dan 14 Feb di Terengganu(Masjid Tok Ku Chabang Tiga);
14 Feb (Maghrib) Masjid Putrajaya;
15 Feb Khutbah Jumaat di UIA Gombak;
15 Feb (Maghrib) Rembau;
16 Feb 10 pagi di Masjid Wilayah Persekutuan;
16 Feb (Maghrib) Masjid Al-Falah USJ9.

Tiada ulasan: