Kunci kejayaan



“Setiap hari saya mengulang kaji pelajaran dan masa selebihnya menghafaz al-Quran.“Ibu bapa dan guru sering menasihatkan saya menghafaz al-Quran kerana memudahkan ingatan terhadap pelajaran.”
- Siti Fatimah Mukhtar, pelajar Sekolah Agama Mahaad Muhammadi (P) Kelantan
(SPM 17 1A, 1 2A)


"Sentiasa berdoa, mengamalkan solat sunat serta berqiamullail bersama rakan menjadi formula pencetus kejayaan. Amalan itu membantu saya sentiasa tenang sepanjang peperiksaan itu berlangsung."
- Syed Danial Syed Ahmad, pelajar Sekolah Sultan Alam Shah (SSAS)
(SPM 12 1A)


"Banyakkan berdoa, jaga sembahyang, beri tumpuan dalam kelas dan mempunyai motivasi diri."
- Nur Idanis Abu Saamah, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Air Molek Melaka
(SPM 10 1A)


“Bagi menerima ilmu dengan berkesan kita memerlukan ketenangan jiwa dan fikiran dan semua itu boleh diperoleh dengan membaca ayat suci al-Quran."
- Nurulhanis Ibrahim, pelajar Sekolah Agama Maahad Johor
(STAM Mumtaz Syafi 10 1A)


“Usaha yang bersungguh-sungguh saja tidak menjamin kejayaan kita sekiranya tiada keberkatan. Oleh itu, lebih baik sebelum memulakan majlis ilmu kita memohon keberkatan iaitu dengan membaca ayat suci (al-Fatihah)."
Juga meyakini kejayaan diperolehnya banyak dipengaruhi kesungguhan mengatasi kegagalan ketika peperiksaan percubaan dan amalan membaca al-Quran untuk mendapatkan keberkatan.
- Mohd Nabhan Md Noor, Sekolah Agama Maahad Johor
(STAM 10 1A)


Khulasoh : Jagalah hubungan dengan Allah taala sebaik mungkin. Kunci utama segala pintu kejayaan dunia dan akhirat. Sungguh, Allah itu maha Kaya lagi maha Pengasih.

"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan."

Tiada ulasan: