Dana Ilmu

Kira-kira tiga bulan lepas, aku berkesempatan menyertai satu diskusi strategik berkaitan pengurusan kewangan peribadi. Diskusi yang dikendalikan oleh Tuan Mior Isfandy, seorang perunding kewangan Islam. Sesi itu turut dihadiri beberapa teman kampus aku yang lain.

Perkongsian pada malam tersebut berkisar tentang model AboutNumbers. Tuan Mior memperkenalkannya sebagai satu model pengurusan kewangan yang mengikut aturan yang dianjurkan Islam.

Model tersebut pada hemat aku adalah satu model pengurusan kewangan yang ideal bagi para graduan yang baharu memasuki alam kerjaya, atau bagi anak muda yang sudah berkarier dan pendapatan sendiri.

Menurut model ini, dengan berasaskan formasi pembahagian 5:3:2, seseorang mampu menyusun aliran tunai bulanan mereka secara teratur tanpa meminggirkan aspek sedekah atau infak yang ditetapkan sebanyak dua bahagian.

Model ini mempunyai tiga fasa utama, dengan sesi pengenalan pada malam tersebut, Tuan Mior hanya berkongsikan dua fasa sahaja yang berkadaran dengan tahap ekonomi kebanyakan daripada kami.

Untuk gambaran ringkas berkenaan model tersebut, disertakan infografik oleh seorang sahabat, Daing Fadzil yang turut sama dalam diskusi pada malam tersebut.


Sebelum berakhir sesi tersebut, Tuan Mior Isfandy sempat menyarankan model tersebut dipraktikkan terlebih dahulu bagi melihat sejauh mana keberkesanannya membantu mengurus kewangan.

Beliau turut mengalu-alukan sebarang idea untuk mengembangkan lagi model ini menjadi lebih strategik, dengan matlamat mencapai bebas kewangan dapat dicapai meskipun kita berpendapatan biasa sahaja.

Model untuk pelajar di kampus?

Sewaktu sesi perkongsian berlangsung, aku tergerak untuk bertanyakan sesuatu. Adakah model ini sesuai dipraktikkan oleh para pelajar/siswa di kampus?

Secara konsepnya, aku bersetuju untuk dipraktikkan kepada pelajar, dengan syarat sedikit pengubahsuaian pada kadar pembahagian domain.

Jika dilihat situasi masa kini, kebanyakan pelajar atau mahasiswa agak tempang dalam mengurus kewangan sendiri. Misalnya, budaya berhutang menjadi perkara biasa bagi pelajar meskipun belum bekerjaya. Itu belum termasuk hutang mendatang yang sudah pasti akan ditanggung pelajar seperti hutang PTPTN.

Begitu juga masalah kebocoran wang akibat kesilapan dalam berbelanja. Oleh sebab itu, kesedaran untuk mengurus kewangan peribadi perlu didedahkan kepada pelajar.

Pada aku, model AboutNumbers sebenarnya boleh diaplikasikan kepada pelajar. Memang kekangan utama adalah pelajar tidak mempunyai sumber pendapatan tetap. Sebaliknya, sumber kewangan pelajar selalunya diberikan sekali dalam satu tempoh semester.

Pun begitu, ia tetap boleh disesuaikan mengikut kadar dan 'nature' pelajar itu sendiri.

Satu cadangan adalah dengan mengurangkan salah satu berikut:

- bahagian Perbelanjaan (expenses) daripada 50% kepada 40% sahaja; atau
- bahagian Tabungan (saving) daripada 30% kepada 20% sahaja.

Manakala Satu bahagian (10%) lagi yang berbaki digunakan untuk Dana Ilmu.

Dana Ilmu : Pengetahuan adalah Kuasa

Kecerdikan kewangan tidak datang secara tiba-tiba. Apatah lagi untuk mengekalkan momentum pengurusan yang sentiasa berdepan dengan sebarang kemungkinan pada masa depan.

Salah satu aset yang perlu dibajai sedari awal adalah Ilmu.

Dunia kampus dilingkungi budaya keilmuan. Hidupkan dan bugarkan budaya sebegitu dengan memperluas ruang lingkup kepada ilmu pengurusan kewangan.

Memetik kata-kata Tuan Hadfizi Othman, Fasilitator Pembelajaran Profesional dan seorang usahawan, kita memerlukan baja cerdik untuk terus subur setiap hari.

Inilah rahsia mereka yang berjaya dalam pengurusan kewangan. Mereka tidak jemu belajar. Mereka tidak serik berguru. Mereka tidak malu diasuh dan ditegur. Paling penting, mereka tidak lokek dan berkira dengan ilmu.

Pelaburan yang terbaik adalah pelaburan masa dan ilmu, menurut Robet Kiyosaki.

Justeru, bagi yang masih dalam fasa pengajian, di awal karier dan masih bujang, boleh diperuntukkan sedikit daripada sumber kewangan untuk melabur secara strategik ke saluran-saluran yang boleh memanfaatkan diri.

Peruntukkan 10% untuk menghadiri seminar, memperkaya bahan-bahan bacaan bermutu dari toko-toko buku, menyertai bengkel intensif yang membina motivasi kendiri, menyertai latihan berkala bagi menggilap potensi sedia ada atau digunakan untuk mendanai kos bertemu dengan mentor atau guru dalam lapangan yang kita sasarkan.

Harus diingat, Dana Ilmu ini mempunyai kuasa gandaan (leverage), dan ia mampu merawat 'sakit-sakit' kronik yang menghalang dan melambatkan proses bina diri. Semua jangkaan yang bermasalah mungkin boleh berlaku.

Jika tiada pengetahuan untuk mempersiapkan diri, bagaimana mungkin kita hendak berhadapan dengan semua itu?

Kembali kepada pokok asal persoalan. Adakah AboutNumbers boleh diaplikasikan kepada pelajar di kampus?
Aku melihat model 5:2:2:1 mungkin ideal bagi pelajar di kampus.

Ia tidak akan membebankan pelajar.
Tidak perlu menjejaskan bahagian perbelanjaan dan bahagian infak.
Ia mendidik pelajar untuk bersederhana.
Ia juga akan melatih diri untuk berjiwa usahawan dan business-minded.

Apapun model yang kita ingin laksanakan, kunci paling penting adalah disiplin dan konsistensi.

Sekadar mencetuskan pengembangan idea untuk manfaat bersama.

Teruskan bereksperimen!

Tiada ulasan: