Kasihan, kisah batu diharamkan...


Baru-baru ini, aku menerima emel daripada seorang kakitangan kanan di Perpustakaan USIM. Beliau berkongsikan satu kiriman salinan surat daripada JAKIM kepada pihak tertentu (termasuk Jabatan Perpustakaan) berkenaan senarai buku terkini yang diharamkan untuk penerbitan dan pengedaran.

Kebetulan. Muharram kali ini, mehnah dari luar kembali bertamu mengguris sasterawan muda, Dr. Mohd Faizal Musa yang lebih tersohor dengan panggilan pena beliau Faisal Tehrani.

Buku beliau; Sebongkah Batu di Kuala Berang turut disenarai bahan bacaan yang haram!

Kasihan.

Aku gesit membelek dan mengamati inti karya tersebut sepintas lalu.
Sebetulnya, baru sekali aku khatamkan bacaan novel yang setebal cuma 180 muka surat.

Ternyata, penulisan yang bernafas 'simpati' terhadap keturunan Rasulullah dan berkecenderungan Hassan dan Hussin, merimaskan pihak tertentu. Buku tersebut lantas diletakkan status 'haram' untuk dijadikan tatapan khalayak!

Kasihan lagi.

Kali ini benar-benar kasihan kepada pihak berkuasa dan berautoriti (dalam menghukum haram halal sesuatu buku). Jika benar ia menyinggung persoalan akidah dan menggugat kesejahteraan agama, maka tampilkan dengan hujah yang ilmiah.

Jika perlukan perdebatan dan diskusi buku, itu terlebih mulia sejajar dengan nilai dan mutu sesebuah karya seorang sasterawan muda. Jangan lekas menikam, membunuh potensi jiwa besar dalam seorang karyawan!

Kepada Dr. FT, bersabar ya. Beginilah kerenah kera-jaan Malaysia; sentiasa pongah dan tiris kebebasan berkarya. Jangan sampai saat kebangkitan rakyat mempertegak keadilan dan memakmurkan masyarakat dengan Islam, barulah mereka segera terngadah.

Kita nantikan apa respon pihak sebelah 'sana'.

p/s: Novel Sebongkah Batu di Kuala Berang adalah naskhah kecil bersifat doku-drama. Sedikit berat tetapi hidup mesej yang dibawa. Cuma, ia mungkin bukanlah karya yang benar-benar menggugah jiwa pembaca. Tiga bintang untuk buku ini.

2 ulasan:

Tg.A berkata...

aah.. rindu dengan karya FT. mereka yg menolak haram ni, agaknya pernah membaca habis atau tidak karya FT? aneh.

Tanpa Nama berkata...

JAKIM itu ialah JABATAN AGAMA KIRI ISLAM MELAYSIA. sebab itu yang halal diharamkan yang haram dihalalkan...itu le pertubuhan dajal malaysia.