2011 yang menggamit


Dua hari lagi, masa akan bertukar angka dan beranjak ke tahun yang berganti baharu. Begitu juga dengan kehidupan. Masa akan bergerak berlalu, dan hidup manusia akan diteruskan dengan rentak yang baharu dan lebih membina.

2011 meninggalkan kita dengan kenangan yang rencam. Mehnah, memori indah, hatta pengalaman yang barangkali menggirangkan hati. Boleh jadi menyesakkan hati. Semuanya berlalu dan dirasai, sebagai suatu nikmat yang tidak pernah Allah dustakan.

Manusia yang baik adalah mereka yang semakin bertambah usia, semakin meningkat pengetahuan, dan semakin bijak mengurus kematangan. Pengalaman akan membina diri dan lebih menarik, akan mengolah diri untuk menjadi sama ada lebih berani, lebih berhikmah, lebih beradab dan bersantun susila.

Aku mengamati secebis kisah dan merenung dalam-dalam pengalaman sepanjang satu tahun. Banyak yang dikecap menggembirakan, dan banyak juga yang menguji iman dan akal fikiran. Mengurus potensi peribadi, mengatur pasukan, menyusun perancangan kumpulan dan membina keyakinan dalam menyelesaikan tugasan adalah rutin yang perlu dilalui dan dilunaskan saban hari.

Tahun 2011 tahun mencabar. Tahun 2011 juga tahun yang memercik emosi.

Tahun ini, tahun aku tegar bersemangat dengan teman-teman sealiran. Kami beraksi, kami berkongsi dan meneroka idea. Dan kami puas membina sejarah sendiri.

Jiwa muda kami.

Masa rehat, kami memberontak.
Masa lapang, kami berpencak di lapangan.
Masa manis, kami tegar dalam aktivis.

Masa itu merakam memori kami. Dan ia membina diri kami dalam ruang lingkup masa anak muda yang kami akui, cukup singkat untuk dinikmati.

Menelaah ilmu, menjarah pengetahuan, mencedok pengalaman, memasak kefahaman, mengangkat ide dan pemikiran, menyuguh benak dengan semangat, impian dan harapan.

Terima kasih Tuhan, mengizinkan aku mencicip manisnya persahabatan,
menghirup rasa manisnya perjuangan.
Tanpa izin dari Mu, mungkin aku buntu dalam kegagalan.
Maka,
Nikmat Engkau yang mana hendak aku dustakan.


p/s: Azam 2012, aku ingin menjadi 'puisi' yang bernyanyi, menjadi 'rembulan' yang menyinar. Ya Allah, permudahkan urusan hamba-Mu.

1 ulasan:

jobmall berkata...

tahun 2011 dah jadi kenangan dah semoga 2012 ni kita menjadi lebih baik dari sebelumnya