Cintakah kita kepada Nabi?


Al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafidz, di dalam adh-Dhiya al-Laami’ bi Zikri Maulid an-Nabiy asy-Syaafi’, menyebut:

Demi ِِAllah, tidaklah disebut nama sang kekasih (Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم) di hadapan para pencintanya, melainkan gembira dan merindukannya.

Dimanakah para ‘pencinta’ yang ringan baginya mengorbankan nyawa dan apa-apa sahaja yang berharga demi kecintaannya.

Tidaklah mereka mendengar sebutan Thaha al-Musthafa صلى الله عليه وآله وسلم, kecuali bangkitlah semangat di hati mereka dan hilanglah segala kegundahan hati.

Maka bergetarlah roh-roh (arwah) mereka merindukan pertemuan dengan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم, diiringi rintihan sanubari memohon keredhaan Penciptanya.

Begitulah keadaan orang-orang yang mencintai Nabi صلى الله عليه وآله وسلم, maka dengarlah akan sirah (perjalanan hidup) sang pembawa syafa’at, dan bukalah segenap pendengaranmu.

Maka renungilah akan sifat-sifat Thaha صلى الله عليه وآله وسلم, imam yang terpilih.
Dan hadirkanlah hatimu, nescaya penuhlah hatimu dengan getaran kecintaan kepadanya.

Alangkah, indahnya hati para pencinta Nabi tidak terungkap dengan kata-kata. Mereka, di kalangan ariffin dan muhibbin, dengan hati yang sebu berbicara penuh makna, penuh keharuan. Alangkah beruntungnya mereka. Jiwa yang hidup menguntum kasih kepada Nabi tanpa henti, penuh kemanisan yang melarutkan. Kita pula bagaimana?

Tangisilah hati lalai kita ini yang berjejal maksiat dan sarat mazmumah. Kita sebenarnya jauh dengan Nabi. Hidup kita tak lagi dilingkungi sang alim. Hari-hari biasa kita tiada sudah melazimi ulama. Kita jauh dengan baginda, jauh sangat-sangat.

Sudah-sudahlah mengaku kitalah pencinta Nabi. Jangan lagi kita bilang kitalah pengamal sunnah yang setia. Tak usah berbangga kitalah ummat kebanggaan Nabi. Kerna hati kita sunyi dari cinta Nabi yang hakiki. Kasih atau tidak kita kepada Nabi?


p/s: Sambutan mawlid kubro dan seminar "Mengenali Pemimpin Sebenar Warisan Nubuwwah bagi Ikutan dan Tauladan Ummah" akan diadakan pada Sabtu ini, bertempat Yayasan al-Jenderami. Sahabat yang berkelapangan, digalakkan untuk hadir bagi membugarkan cinta kepada Nabi sallallahu 'alaihi waalihi wasallam.

Tiada ulasan: