'exam mood'

Sekarang ni musim periksa. Maka ber'uzlah'lah sekalian pelajar dalam menekuni buku dan nota, sehingga ada bersengkang mata, menahan kantuk dek asyik berteleku di meja belajar. Harapnya dalam kita sibuk membangunkan potensi akal, jangan lupa membugarkan ruh dengan ketaatan dan keheningan jiwa untuk berdekat dengan-Nya.

Tinggal tiga kertas lagi yang bakal aku duduki. Seminggu berjeda tanpa sebarang ujian perlu dimanfaatkan sebaik mungkin. Bertangguh dalam ulang kaji sakit akibatnya. Mudah-mudahan diberi ruang yang mencukupi untuk dihadami dengan baik segala apa yang dihadap.

Ada kala saat-saat sebegini, tatkala masing-masing khali dengan urusan mempersiapkan diri, kita terlupakan sesuatu. Suatu yang jika diabaikan teramatlah celaka baginya. Maaf jika bunyinya kasar, tapi itulah yang selayaknya dinyatakan.

Hakikat ubudiyyah yang jarang sekali manusia pegangi dan amati. hakikat ini memberi suatu faham yang bermakna, iaitu seorang hamba tidak melihat setiap apa yang Allah berikan kepadanya adalah miliknya sendiri. Mengapa begitu? Kerana hamba seperti kita ini tiada hak milik.

Kita bukanlah kekal abadi. Segala apa yang kita peroleh dan miliki semuanya milik Allah. Dalam konteks seorang pelajar, ilmu itu adalah milik Allah. Bukan milik mutlak diri pelajar itu sendiri. Dengan mengimani hakikat ubudiyyah ini, maka jelaslah pendirian dan perjuangan seseorang pelajar itu. Sedia maklum apabila ada sebilangan pelajar yang sugul bila tidak sempat membuat ulangkaji. Juga gundah dan sedih bila gagal menyudahi sesuatu jawapan dalam periksa. Bahkan ada yang lebih teruk mencemuh dan menyumpah semata-mata kerana kegagalan diri dalam suatu ujian dan pelajaran. Bukan sebab di malas atau sambil lewa, tetapi kerana gagal dalam memahami hakikat ubudiyyah.

Ilmu pada hakikinya tidak akan diperoleh hanya dengan proses belajar. Ilmu itu adalah cahaya, sinar petunjuk. Untuk mendapatkan ilmu perlulah terlebih dahulu memahami hakikat ubudiyyah. Apabila seseorang itu menghayati dan mengamalkan kehambaan dalam dirinya, barulah ilmu menjunam dan melekat di sanubari. Dan kemudian Allah pun akan memberi pengertian penuh maknawi.

Faham sebeginilah yang perlu disuguh dan dicerna dengan baik kepada diri pelajar. Natijah daripadanya agar seseorang pelajar itu beroleh pencerahan dengan ilmu yang ditekuni. Bukan semata-mata mengejar anugerah dekan atau skor markah tertinggi, tapi dengan ilmu yang dipelajari menjerumuskan diri pelajar itu kepada hakikat seorang hamba.

Alangkah hebatnya jiwa ketika itu. Hati tiada resah. Jiwa tiada gundah. Ketenangan turun menggerimis menjadi gebar salju jiwa hamba. Terasa begitu hening dan mendamaikan sekali.

Aku menulis ini dengan harapan dapat membawa manfaat kepada diri aku sendiri. Adat seorang muda betah, besar di bawah tebu berlingkar, perlu sokongan dan bimbingan yang rapi. Aku pinta agar sahabat-sahabat yang berhati bersih dan alim bisa memberi ruang tunjuk ajar untuk aku dalam proses pencerahan hikmah.

Sekalian sahabat seperjuangan, aku doakan semoga selamat menyudahi hari-hari getir perjuangan ini dengan kesungguhan amal di samping kebergantungan yang tidak putus kepada Allah. Kerna rabitah antara Tuhan dan hamba-Nya teramatlah tinggi dan suci.

"Ya Ilaahi anta maqsudii wa ridho kamatlubi"


# Kala minggu rusuh sebegini, teruja seketika bila Sultan Alaudin datang menggamit, seakan mahu meredakan rasak tekanan di hati. Paling melucukan, baginda tiba tak tersangkakan bersama-sama manikam dan juga bedar sukma. Terima kasih Tuhan!

Tiada ulasan: