Cuti


Antara rutin bagiku kala pulang ke kampung adalah berkunjung ke pantai berhampiran rumah aku. Bersendirian di sana lebih baik untuk selesa aku bergumam dalam keasyikan bertemankan alam ciptaan Tuhan. Mata dipejam dengan himbauan kisah yang hadir berpuput.

Pastinya, pantai banyak merakamkan kenangan manis sedari kecil hingga aku meningkat usia kini. Memori bermesraan dengan ombak yang gelora dalam tenang, bertemankan bayu laut lembut membelai pipi, juga pasir pantai persih yang suci terhampar sukar diluntur dalam benak ingatan.

Berada di pesisir pantai, terbentang lukisan alam menghimpun layar rencam sang makhluk yang berupaya membenih inspirasi, membuah rasa. Mata terasa segar seiring hati yang nyaman dilolos angin menyusup masuk. Gelora lautan luas sayup kejauhan membawa badai ombak mesra mencumbui pantai. Hati pun tersenyum. Rasa terhibur menyaksikan dua makhluk Tuhan tak terpisahkan itu, bercanda riang.


Seketika, terlintas di hati akan beruntungnya seandainya diri ini adalah pantai dan ombak. Hidup diatur Tuhan menjadi latar dunia yang indah. Hidup berperanan mengimbangi hiruk-pikuk jalur kemodenan yang melemaskan. Biarlah seperti ombak, bersungguh menghempas pantai untuk mencuci nista kotor di pesisir. Pantai tidak pula beriak marah bahkan menerima sapaan badai dengan hamparan terbuka, tanda setia menjadi teman buat selamanya.

Alangkah damainya terasa hidup sebegitu, ditambah dengan hadirnya sahabat seumpama bayu. Tak kelihatan tapi senantiasa berbakti dan kekal dirasai untuk dinikmati manusia. Mandala ciptaan Ilahi begitu menganugerahkan kedamaian jiwa dalam diri.

Aku kekal di situ. Berhening dengan alam. Mata terus tertancap pada panorama alam menakjubkan. Sesekali desupan angin semilir lembut mengulit rasa, mengocak keheningan hati. Dari seluas saujana pemandangan lautan, sayup kedengaran bayu pantai berbisik, "Cinta.. Cinta.. Cinta..."

Sungguh, pantai sesuai menjadi tempat meluah rasa. Pantai berupaya menjadi pengubat resah hati yang rusuh. Pantai mengajar banyak erti kehidupan. Bertapak di tepian samudera mendorong diri untuk merenung dan menginsafi hakikat hamba. Wajiblah ke atas diri untuk mengimani maksud kalam Tuhan yang menyarankan hamba-Nya agar berfikir, merenung alam kejadian, bertadabbur iktibar dan hikmah aturan kejadian alam.


Tuhan,
izinkan aku bertapak berdekat,
mahu menghirup manis damai-Mu,
mekar sukma dalam lautan Cinta,
bersulam indah dengan sinar pawana.

Tuhan,
izinkan aku mengharung badai,
mendakap erat dengan fitrah alam,
berkongsi luhur rasa dan meluluh dosa,
biar terhakis palitan kotor duniawi menghina.

Tuhan,
izinkan aku menyelam ke dasar,
menyelak tabir maknawi cinta-Mu,
meski tidak mudah bagi seorang hamba,
menggapai manikam tak terungkapkan.

Tuhan,
izinkan aku merapat berkasih,
bukan bersama bekal jiwa pendusta,
tapi hadirku dengan pawana hidayah-Mu,
agar dikurnia pengertian hakiki.

Tuhan,
hamparan lautan-Mu ingin aku selami,
bersama gelora Cinta hadir menguji,
berendam berdingin dalam maghfirah,
biar hati kudus amal badani pun tulus.

Tuhan!
Maha suci Engkau,
Sesungguhnya hamba-Mu ini di kalangan orang yang zalim.

# Hebahan - Program Pengajian Tradisional(kitab turath) dan Pondok Intensif akan diadakan selama 2-3 minggu sepanjang cuti sekolah/cuti semester IPT hujung tahun ini, yang dianjurkan dan dikelolakan oleh Madrasah Diniah Bakriah, Pondok Pasir Tumboh. Sahabat-sahabat yang berkelapangan dan berkemampuan adalah disarankan untuk turut serta dalam program tersebut. Maklumat lanjut boleh didapati menerusi web http://aki2004.tripod.com/.

Tiada ulasan: