Muslim Uyghur

Pernah suatu ketika, masyarakat Islam di seluruh dunia didedahkan berkenaan suatu fakta yang jarang-jarang sekali diketahui sebelum ini. Apabila segala bentuk keganasan rejim Serbia di Bosnia dipaparkan kepada khalayak dunia, kita mula sedar mengenai wujudnya Muslim di bumi terpencil itu. Melihat saudara kita digonggong dengan rakus oleh rejim Serbia, tersentak hati apabila mengenang kembali nasib malang mereka yang dibunuh, dirogol dan dizalimi. Saat itu suatu yang sangat kita kesali, betapa lemahnya persaudaraan Islam kita.

Terbaru, kita dikejutkan pula kekejaman yang dilakukan oleh rejim Komunis China terhadap etnik Muslim minoriti Uighur di Xinjiang. Ternyata, kewujudan saudara kita di Turkistan Timur tersebut hampir-hampir sahaja luput dari pandangan dan pengetahuan kita. Masing-masing hanya tersedar bila menatap akhbar harian dan menonton laporan berita dalam televisyen. Semakin kita kesali, sebenarnya ukhuwwah Islamiah yang bersifat 'alamiyyah itu gagal kita terjemahkan dalam diri kita.

Malang sungguh nasib umat Islam. Diperlakukan sebegitu biadap dan tanpa perikemanusiaan, sedangkan jiwa-jiwa yang tertindas itu turut mengalirkan darah Islam sama seperti kita di sini. Mereka kurang mendapat simpati dan perhatian dunia. Kalaulah kita tidak dikhabarkan langsung tentang krisis buruk yang melanda di sana, barangkali setiap daripada kita selama-lamanya tak akan menyedari dan terkesan dengan apa yang berlaku.


Barangkali juga, kita sedang santai bergelak tawa tatkala saudara seIslam di T
urkistan Timur ditabrak, disembelih, diganyang dan dihentam sesuka hati oleh sang penguasa zalim Komunis China. Janganlah bila terhapus semua jiwa Islam dan terpadam sinar Islam di sana, baru terhegeh-hegeh kita hendak melaung dan mengutuk pogrom sama seperti Zionis lakukan terhadap Palestin.

Terkutuklah bagi yang memusuhi Islam. Laknat kepada sekalian pua
k yang memerangi Islam. Buat semua umat Islam di seluruh dunia, bertindaklah membela nasib Uighur di sana. Jangan biarkan kafir harbi terus-menerus melakukan penindasan terhadap umat Islam. Ayuh kita bangkit melakukan solat hajat, kempen kesedaran serta gerakan pemboikotan produk dari China mesti diwara-warakan.



"...dan jika mereka meminta pertolongan kepadamu dalam (urusan pembelaan) agama, maka kamu wajib memberikan pertolongan kecuali terhadap kaum yang telah ada perjanjian antara kamu dengan mereka. Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan."
(Al-Anfal : 72)

4 ulasan:

Tariq Ziad berkata...

salam ya ashabi
ana pun rindu sampai bile balik 1st day tuh demam trus..demam rindu agaknye..

smoge kite ditetapkan hati...

Tanpa Nama berkata...

Di mana sebenarnye letak ukhuwah islamiyyah yang kita sering ucapkan?

Umar Mukhtar Bin Mohd Noor berkata...

salam,

ana tak sanggup tengok video tu...jadi takut dan kelu..kita kena mula bercakap dengan manusia, bukan untuk kebanggaan, tapi untuk Islam.. non-hizbiyyah's call for justice for sure...

Tanpa Nama berkata...

Memang tak sampai hati nk tgk ape jd seterusnya dlm video tu..cukupla ana tgk intro je..