Kepada Allah jua kembali...

Tengah hari tadi, aku menerima mesej daripada kakak aku..

Jenazah arwah Mad telah selamat dikebumikan di tanah perkuburan Kampung Laut, kira-kira jam lapan pagi tadi.

Memang kematiannya sangat dirasai kami sekeluarga. Arwah bukan orang lain, mempunyai pertalian keluarga yang rapat - sepupu emak - dan rumahnya paling hampir dengan rumah datuk aku di Chendering.

Memang berita duka itu langsung tak disangka-sangka. Terkedu aku tatkala menerima khabar tersebut awal pagi Khamis lalu. Tambah menyayat hati bila membaca liputan akhbar melaporkan berita memilukan ini yang mengimbas kembali kronologi pembunuhan yang tragis itu.

Saban hari kisah-kisah kematian yang melatari ruang akhbar. Pabila keluarga terdekat pula yang pergi menemui Tuhan, saat itu barulah aku mulai terasa betapa mendalamnya erti kematian. Ajal yang pasti menjemput semua manusia.


Dan bila mengenangkan keadaan diri sendiri, entah bagaimana pula keadaan bila tiba giliran aku. Amalan aku. Bekalan aku. Entah baik entah tidak.
Adakah husnul khotimah atau sebaliknya.

Yang pasti, kepada Allah kita datang, kepada Allah jua kembalinya kita.

Semoga roh allahyarham ditempatkan di kalangan mereka yang beriman.
Al-Fatihah.



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

student mak ambe..

Tanpa Nama berkata...

salam....takziah utk keluarga.maybe dh lmbt..kita sm2 doakan arwah ditmpatkan bersama org2 beriman.ameen....disamping mendoakan arwah,sm2 la kita tingkatkan amalan kita di dunia utk bekalan akhirat.saling menasihati sesama kita...