Ber'mahaguru' di KL

Semalam berkesempatan menghadiri seminar anjuran Lensa Malaya dan SkillsMalaysia. Seminar HSLR Mahaguru yang terhad kepada 100 orang sahaja tersebut julung-julung kali diadakan khusus untuk penggemar DSLR dan penggiat videografi di Malaysia.

Program bertempat di Balai Seni Lukis Negara, Jalan Tun Razak (bersebelahan Istana Budaya). Secara keseluruhan, seminar ini begitu mengujakan khalayak yang hadir dan sememangnya dinanti-nantikan oleh ramai pengkarya filem dan sinematografi.

Sebilangan hadirin dari Brunei, Sarawak dan Singapura turut sama turun ke seminar ini. Pada hemat aku, tarikan utama sudah pasti terletak kepada kekuatan 3 'mahaguru' terkemuka yang ditampilkan dalam seminar kali ini.

Aku hanya hadir sebagai penikmat seni visual kreatif dan pembikin video amatur. Suatu kepuasan bagi kita tatkala pendedahan selok-belok proses asas pembikinan sebuah filem pendek dikongsikan, selain mencungkil rahsia dan nilai seni yang ditonjolkan oleh 'otai' dalam bidang kreatif ini.

Untuk berkarya atau berkecimpung secara serius, memang belum layak dan mampu untuk ke arah itu. Belajar, belajar dan belajar.

Mahaguru-mahaguru HDSLR

Rosli Mohamad - pengasas CST Production, produksi paling popular dalam pembikinan video perkahwinan. Menjadi pilihan bagi kebanyakan selebriti, orang ternama dan artis tanah air. Dari strategi pemasaran, CST ternyata antara grup produksi yang terkehadapan kerana sering menjadi tumpuan media.

Fauzee Nasir - antara nama besar yang terawal di Malaysia menonjol dalam senimatografi kreatif. Produksi Manggis.tv banyak menghasilkan hasil filem yang cukup mahal nilainya. Tidak menghairankan, beliau pernah menjadi pengarah kreatif di sebalik tabir bersama nama-nama besar seperti Yasmin Ahmad dan Kabir Bhatia. Kebanyakan klien beliau terdiri daripada VVIP dan ahli korporat ternama Malaysia.

Azeem - pengarah muda dari CandydSyndrome Inc. Anak didik Saiful Nang yang berjaya mengukir nama dalam pembikinan beberapa filem pendek yang penuh estetika dan kreatif. Diberi kepercayaan oleh Saiful Nang untuk mengarah pelbagai video korporat dan filem pendek tempatan. Antara bakat besar yang cukup menyerlah di kalangan penggiat filem pendek tanah air.

Ternyata, banyak hasil perkongsian yang diperoleh sepanjang satu hari. Meski agak umum dan tidak begitu teknikal penyampaian mereka, beberapa tips dan strategi asas dalam penghasilan senimatografi menggunakan DSLR aku rasa berjaya dikongsikan dengan baik. Bukan senang untuk mereka berkumpul dan bersama-sama berkongsikan ilmu dan pengalaman dalam bidang kepakaran mereka.

Salah satu perkata yang boleh dibanggakan tentang mereka adalah keupayaan anak muda Melayu yang gigih mencipta keunikan dalam industri kreatif. Mereka ternyata mampu membuktikan kualiti anak tempatan setanding dengan karya-karya luar, bahkan turut menjadi rujukan oleh penggiat seni luar.

Sedikit nota-nota catatan daripada seminar semalam (bagi rakan-rakan yang ada bertanyakan) untuk dikongsi bersama,

Slot bersama Bro. Rosli (CST Production)

1) Kerja videografi memerlukan group/team yang baik. Pengalaman pertama beliau 'shoot' hanya dengan menggunakan D90. Kemudian beralih ke 500D pada tahun 2008, sebelum mengangkat 5D Mark II.

2) DSLR Canon sememangnya diakui sebagai kamera untuk HD Video yang sangat bagus. Namun tak bermakna untuk hasilkan video yang baik memerlukan kamera yang canggih. Pertama adalah kreativiti. Kedua barulah kamera.
- bermakna, gilaplah idea dan kemahiran terlebih dahulu. Asas dalam seni kreatif dalam pembikinan video perlu dibina. Buktinya, beliau pernah membikin video perkahwinan 100% shoot menggunakan iPhone 4s dan video tersebut menjadi 'viral' di YouTube.

Q: Main video sebab minat atau duit?
A: buatlah kerana minat, kemudian imbuhan akan datang dengan sendiri.

Q: Tips dalam bisnes CST?
A: Binalah kelainan dalam videografi. Untuk buat bisnes dalam industri, perlu jadi nombor 1. Kalau tak mampu jadi nombor 1, tinggalkan bisnes tersebut dan Biar orang lain buat. Tujuan? Sebagai dorongan kepada kita untuk jadi lebih maju. Maka, carilah keunikan dan ikut 'trend' semasa.

Paling penting, kena tetapkn konsep dan trademark yg kita nak bina untuk karya kita, kerna perkara itu yang akan dijelaskan kepada klien. Contoh, produksi Kudegraphy terkenal dengan slow n dramatic style. Sedangkan CST lebih cenderung kepada konsep mood rancak.

Q: CST hanya buat video untuk 5 minit?
A: Konsep 5 minit bayar RM5000 adalah biasa. Orang sudah tidak minta video yang panjang durasi (1-2 jam). Tidak ada istilah kenangan untuk video sebegitu, kecuali memang benar-benar jadi kenangan untuk selamanya disimpan dalam almari. Lebih baik 5 minit tapi cukup bermakna untuk ditonton selalu.

Q: Perlu storyboard untuk wedding photoshoot?
A: tidak semestinya. Apa yang penting adalah, sudah ada 'treatment' dalam kepala fikiran kita. Contoh, kita sudah ada idea dan 'pre-visualize' moment apa yang kita nak hasilkan, nak dapatkan expression shot yang macam mana dll.

Fauzee Nasir (Manggis.tv)

1) Passion is important. Beliau akui, berdasarkan pengalaman beliau sendiri, sebelum ini ramai orang memperlekehnya apabila mula menghasilkan video wedding. Bergraduat daripada UK tapi memilih untuk menceburkan diri secara serius dalam bidang ini. Asasnya, keinginan yang tinggi, minat mendalam, dan kreativiti.

2) Beberapa tips penting bagi seorang videografer:
  - Marriage is not about a couple, but others must be covered too.
  - Get to know your client. They are the star not you.
  - Build a story, not just a sequence of random beauty shot. Pre-visualise and be prepared systematically
  - Choose the right equipment / gear at the right time
  - Use Rule of three. Basic 3 shots (wide - mid - close up) with video length minimum shot not less than 10 sec. For every scene in every shot, shoot in several samples in order to ease editing process.
  - Use Soundbites. Use it to make the occasion to be real in visual.
  - Understand basic thing about story: WORD - sentence - PARAGRAPH
  - Editing (Pace: fast @ slow; linear or timeshifting; 8 life span of a shot. How long? How short? You determine your own work.

3) DOs &  DONT's for videography

- STRATEGY : proper planning - strategies with the itineray. Plan and ask it from your client. Have a good communication between crews. As a leader in your group, you should think fast execute task very well.
- equipment/Gear list. sniffing the location - Check out the space
where's your position (dont ruin people's event)
- Light condition
- preps your lens - white balance: better pakai kelvin (2000>)
- dont use auto n preset
- check color profile
-duplicate color profile to team members
- bawa cf/sd cards
- use only reliable cf to protect data
-battery spare
ATTIRE: dress smartly. Baju melayu, suit blazer, polo shirt, slack, cargo. No jeans in the event wedding. You will consider as disrespect to other's event.


4) Why compete when you can complement?
Contoh video ini yang dihasilkan oleh Manggis Production dengan kerjasama beberapa produksi lain, termasuk CST Gayat Helicam.




Azeem (candydsndrome)

- dalam penghasilan filem pendek, kena kerjasama semua krew.
- Brainstorm : panggil smua geng dan staf untuk kembangkan ide n konsep
- Basic: Treatment - script - storyboard

Sesi kritik video pada sebelah petang juga menarik. 3 video terpilih di kalangan peserta seminar dipertontonkan dan dikritik secara telus oleh 4 panel - Rosli, Fauzee, Azeem dan Saiful Nang sendiri.

Banyak kekurangan dalam video diberi saranan dari sudut sinematografi dan suntingan.

Harus diingat, kekuatan video bukan sahaja terletak pada visual, bahkan audio juga sangat penting. Jadi, pemilihan lagu atau muzik yang bersesuaian dengan footage video perlu dititikberatkan dari awal sebelum penggambaran lagi.

Aku berpuas hati untuk seminar ini, sekurang-kurangnya ini mungkin antara yang termuat untuk mengisi memori warna-warni pengalaman di awal tahun 2013.

Semoga tahun ini terus mengukir ceria pada jiwa. Terima kasih mahaguru!

P/s: selamat bercuti semester untuk kawan-kawan ku. Manfaatkan masa untuk ummah!

*Kredit gambar: CST Production, Saiful Nang & Waksikal

Tiada ulasan: