Khabar untuk jiwa


Khabar dari Gaza pada pertama Muharram menyentak hati seluruh jiwa Muslim. Kesatuan hati dalam ikatan akidah seolah-olah kembali bertaut setelah sebelum ini sedikit longgar dan terkadang sepi terurai tanpa dihiraukan. Harus kita akui, mana-mana manusia hatta yang mengaku Islam sekalipun, mudah hanyut dalam kelekaan.

Kuasa Tuhan siapa mampu menjangkakan. Akhirnya khabar pilu itu mengetuk hati kita. Kini Gaza kembali bersama-sama siri anekdot perjuangan yang meruntun jiwa.

Beruntunglah hati yang tidak putus-putus membenih doa dalam setiap rajut hamparan, memohon daripada Tuhan agar diringankan keperihan saudara seagama di sana.

Hati-hati inilah yang akan dihisab dan dicatat sebagai hati yang sentiasa dalam ketaatan, dengan sepenuh hati dan keyakinan bermunajat meski berada di kejauhan. Namun itulah bantuan yang diharapkan para pejuang yang bermati-matian mempertahankan bumi al-Quds.

Hati-hati ini juga yang sentiasa menginsafi akan perihal burung-burung kecil membantu memadam bara api yang membakar Nabi Allah Ibrahim a.s. meski usaha tersebut ditempelak tak memberi kesan apa-apa. Hakikatnya, Allah menilai itu melebihi segala-galanya.

Nilaian Allah itu sememangnya cukup hebat. Khabar yang dibawa bukanlah kosong tak berinti hikmah. Reguklah dari kolam hati yang penuh kehambaan dan keinsafan. Hati yang kian lama tersemat ananiyyah mungkin sukar dimengertikan. Pun begitu, usahakanlah agar tabir hati itu tersingkap dan disua hidayah, lalu kembali sedar dari lamunan.

Berdoa dan terus berdoa, kerana itu tanggungjawab yang tak boleh diabaikan dan akan dipersoal di akhirat kelak.


Al-fatihah buat para syuhada di Gaza. Belasungkawa.

Tiada ulasan: