Perang Bahasa?

Peristiwa 7 Mac minggu lalu sudah pun tercatat dalam sejarah negara sebagai suatu hari yang memaparkan manifestasi pejuangan para pencinta bahasa.

Mereka turun bukan sebagai penunjuk perasaan yang tiada haluan, sebaliknya sebagai penunjuk kasih yang mendalam kepada jiwa bangsa.


Tak keterlaluan untuk menyatakan, pejuang bahasa telah menang dalam 'peperangan' tersebut. Meski terpaksa berasap pedih dan menahan perit disimbah air asid, derap langkah tetap teratur mara, bagi membuktikan nilai bahasa itu tinggi di sisi agama dan bangsa.

Aku seboleh-boleh menjernihkan fikiran dalam menanggapi isu ini. Bukan melihat dari sudut pandang ekstrem membabi-buta, juga ingin mengelak jauh-jauh dari
sebarang sentimen politik kepartian. Kerna isu bahasa adalah isu bersama yang neutral.

Kita menentang tak bermakna kita membangkang tanpa sebarang matlamat. Aku mengagumi kelompok mahasiswa seangkatan yang bersemangat menzahirkan kasih kepada bahasa ibunda. Namun, apa yang diharapkan, mereka turut berjuang bukan kerana mengikut orang. Sebaliknya, semangat tersebut berpunca dari kesedaran yang benar.

Tentangan atau protes para pejuang bahasa atas dasar keprihatinan. Aku menyelami perjuangan bahasa, dan aku ingin menuruti langkah setiap pencinta bahasa yang jujur. Langkah pertama yang boleh diambil, kekal menjadi pengguna bahasa yang amanah.

Bagaimana mungkin kita bersuara semangat dalam memartabatkan bahasa, sedang penggunaan bahasa harian kita carca merba tanpa pedoman dan jati diri Melayu-Islam.

Kedua, layanilah bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu yang mengagumkan. Memikul nilai keilmuan tetapi mengetepikan peranan bahasa adalah suatu kesilapan yang tidak boleh dimaafkan. Setiap pencinta ilmu pasti akan mulai gundah meladeni isu ini kerana bahasa sangat penting untuk menyampaikan makna pada ilmu.

Ketahuilah, kuatnya pertalian bahasa dan ilmu seumpama air yang tertitis ke lautan. Bersatu menghasilkan riak-riak gelombang yang melebar dan meluas, tanpa ada yang menafikan peranan titisan air itulah yang mengorak perubahan kepada lautan.

Barangkali setiap apa yang berlaku kini menambah lagi siri rentetan perang bahasa. Berperang para pejuang bukan bertunjangkan kekerasan, sebaliknya hadir ke medan menuntun kasih demi menyelamatkan nasib bahasa yang semakin tenat diganggu tangan-tangan yang miskin moral budaya dan ilmu.

p/s: Tatkala berdegar-degar isu bahasa diperdebat, Cik Siti Mustika muncul menghambat lamunan. Cerpen itu kembali lagi, kali ini menyindir dalam-dalam.

Tiada ulasan: