Gagasan Ittihad


Sesekali tertancap juga impian di benak kepala untuk melihat kesatuan ummah berjaya dicetuskan dengan suasana yang harmoni. Bersama-sama beberapa orang sahabat, kami begitu teruja berbagi-bagi pendapat dalam merencana suatu misi. Kami, secara kecil-kecilan, cuba untuk menghimpun daya yang ada dalam melaksanakan gagasan ittihad.

Gagasan itu secara konsep, kelihatan mudah untuk disuguh minda, tetapi hakikatnya agak sukar. Keterbatasan dan kekurangan dalam pelbagai sudut menimbulkan tanggapan ia terlalu jauh untuk direalisasikan. Barangkali ia tidak terhenti sebagai satu alasan. Sebaliknya itu cabaran hebat bagi kita untuk mematahkan kekangan seperti itu.

Secara ringkas, persoalan yang boleh dinaikkan dalam isu ini adalah, bagaimana untuk menyatukan ummat Islam pada zaman ini menjadi satu ummat yang perkasa?

Sunni, Syiah, Wahhabi, Salafi, Sufis, Ahbash, Fundamentalis-konservatif, Muslim moderat dan sebagainya, perlu mencermati gagasan ini secara beransur-ansur. Sudah letih kita menanggung asakan dan serangan dari luar oleh puak yang memusuhi Islam yang suci ini. Sampai bila agaknya sikap ananiyah yang menebal sebegini berterusan.

Aku tidak pandai meneroka dalam-dalam. Namun, cukup untuk aku ringkaskan, semua bermula daripada sikap. Kesederhanaan itu salah satu kunci. Lawan bagi sederhana adalah melampau dan terlampau. Kongkongan sikap seperti itulah yang masih menyelubungi ramai di kalangan ummat.

Juga satu lagi yang perlu dipasakkan dalam peribadi Muslim iaitu menjaga adab ikhtilaf. Perselisihan mazhab itu tidak perlu dicemari dengan sikap menuduh, mengkafir, mencaci, menghentam, menikam dan membunuh hujah. Sikap buruk sebegitu perlu dihindarkan kerana ia menjadi cerminan akhlak ummat Islam.

Benar, kita berpegang dengan prinsip. Dalam masa yang sama, kita juga harus menghormati pegangan prinsip orang lain. Memetik ungkapan seorang sahabat, terbuka tidak semestinya hanyut. Tertutup tak semestinya jumud.

Segala apa yang baik dan menguntungkan ummat, itu menjadi keutamaan dan pilihan terbaik. Pertelagahan dan permusuhan dalam menegakkan sesuatu isu, sewajarnya digantikan dengan menggunakan saluran yang sederhana dan harmoni. Kita mahu kebenaran ditegak, dan harus diingatkan juga, kita juga mahu membina kesatuan ummat.

Mungkin sesuatu yang paling utama, adalah melalui jalan kembali kepada fitrah kita sebagai Muslim. Jika semua menginsafi bahawa Allah itu Tuhan sekalian alam. Bahawa Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa aalihi wasallam adalah rasul kepada manusia sejagat dulu, kini dan selamanya, nescaya dengan izin Allah, gagasan ittihad tidak sekadar idealistik semata-mata. Itulah falsafah teragung yang mesti dihayati demi kemaslahatan ummat Islam di akhir zaman ini.

1 ulasan:

Fazareez Fauzi berkata...

Insya Allah WISIS II bakal berkumandang...