Belajar Mencabar

Kebelakangan ini, isu-isu tempatan yang berkisar dunia politik begitu hangat memanaskan ruang legar masyarakat. Pertelagahan, perebutan, cemuhan, penafian undang-undang dan serang-menyerang, semuanya silih berganti. Membacakan laporan akhbar, hati mula meluat. Mendengarkan berita di kaca tv, telinga jadi berbulu. Semua serba tak kena bahana iklim politik yang celaru.

Pun begitu wahai mahasiswa, anda terkecuali untuk tidak mengendahkan semua ini. Mahasiswa, anda selaku jurucakap masyarakat yang saksama. Mahasiswa, anda membawa tanggungjawab sebagai pengamat siasah dan sosial. Oleh yang demikian wahai mahasiswa, jangan bekukan pemikiran anda.



Ada baiknya setiap daripada kalangan kita ini yang jujur sebagai Muslim yang tidak luntur kecintaan ilmu, cuba bangkitkan minat dan dorongkan diri untuk bersikap proaktif terhadap isu sekeliling. Berdasarkan kajian rambang, kecenderungan mahasiswa untuk memberi reaksi pasif bagi isu-isu semasa semakin hari semakin ketara. Itu cukup menggusarkan.

Hidup dilabel sebagai pelajar di institut pengajian tinggi, tak seharusnya bersifat rigid. 'Student life' yang sering berdegar dan dilaung-laung itu bukan slogan yang sekadar berperihal hari-hari ke kampus, menghadiri kuliah, siapkan tugasan, balik kolej, basuh baju, tonton filem Korea dalam PC. Budaya 'pacaran' apatah lagi, seakan-akan sesuatu yang normal. Kehidupan sebegitu wahai sahabat sekalian, adalah kehidupan mahasiswa yang lesu.

Dunia mahasiswa dunia yang besar dan luas. Cukup menyeronokkan bagi mereka yang pandai mengambil peluang. Jangan tumpulkan daya taakulan kita. Lakukan kopakan minda yang agresif namun teliti. Pengajian di kampus sememangnya paling utama. Namun tak semestinya ia menjadi sesuatu yang mutlak. Belajar bermotivasikan segulung ijazah, adalah misi yang tidak akan membawa kita maju ke mana-mana.

Ambil ruang yang menyakinkan, mantapkan kefahaman dan perkuatkan idealisme. Garapkan dengan pengalaman dan belajarlah mencabar. Kerna di situ baru kita mula menghargai nilai intelektual yang ada dalam kelompok mahasiswa yang sebenar.

“Pemimpin tidak boleh dicetak. Pemimpin tidak lahir di bilik kuliah tetapi tumbuh sendiri dalam hempas pulas kancah, muncul di tengah-tengah pengumpulan masalah, menonjol di kalangan rakan seangkatan lalu diterima dan didukung oleh umat.”
– Bapak Natsir

Tiada ulasan: