Tarbiyah jiwa


Hamba yang sering melampaui batas terhadap diri sendiri adalah hamba yang berbangga dengan amalan ibadat, lupa pada dosa dan keaiban diri terdahulu, banyak mengulangi maksiat, sedikit bersyukur dengan nikmat, bahkan lebih teruk, bersenang-senang dengan hati yang penuh mazmumah.

Wahai jiwa, malulah kepada Allah. Usah berbangga dengan sendu seloka atau bait puisi yang kamu garapkan tentang cinta kepada Allah. Sedangkan hati kamu langsung tidak dipandang oleh Allah. Kamu biarkan kegelapan dalam hati kamu, tanpa kamu berusaha ke arah pencerahan. Kamu mengetahui nafsu itu menggila, namun iman yang lesu kamu hanya biarkan.

Bayangkan, di belakangmu terpikul beban dosa yang tersangat-sangat banyak. Lalu kamu hadir merendahkan diri, mengosongkan hati dari segala benda melainkan ingatan kamu hanya pada Allah. Betapa manisnya iman apabila hati melebur dengan tangisan, bersujud penuh keharuan, ikhlas mendakap maghfirah daripada-Nya.

Wahai jiwa, merasa diri adalah seorang yang baik, adalah bala besar kepada jiwa yang bertaubat. Mohonlah agar tetap dengan iman. Mohonlah agar kuat dalam mujahadah. Bencikan pada bisikan nafsu. Sunyikan diri bersama bisikan zikir yang menggumam kalbu.

Perjuangan dalam kehidupan tidak pernah lari dari kesilapan. Setiap keterlanjuran mesti disucikan dengan taubat. Berjalanlah kembali kepada fitrah untuk melengkapi hakikat ubudiyyah. Ketahuilah, itulah tarbiyah jiwa yang mendamaikan.

"Maka sesiapa Yang bertaubat sesudah ia melakukan kejahatan itu dan memperbaiki amal usahanya, Sesungguhnya Allah menerima taubatnya; kerana Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Al-Maidah:39)

Tiada ulasan: