Janji Allah : Islam tetap menang


Berpuluh ribu rakyat Palestin di Gaza telah keluar waktu tengahari Selasa(20/1/2009) ke perarakan besar yang dianjurkan HAMAS untuk merayakan kemenangan.

Perarakan itu bermula selepas solat Zohor, apabila berpuluh ribu penduduk Palestin mula keluar dari semua daerah di Gaza untuk menyertai perarakan gergasi itu, semata-mata bertujuan menyampaikan pesan dan ucapan sesama mereka selepas perang yang berlaku di Gaza selama 3 minggu.

Perarakan itu berjalan dari sekolah El-Fakhurah di Mukhayyam Jabaliya, di barat Gaza, tempat mulanya penyembelihan berlaku, mengorbankan 45 orang dan 150 yang lain cedera, perarakan besar itu kemudiannya menuju ke rumah pimpinan HAMAS yang syahid Dr. Nizar Rayyan yang dibedil bersama-sama dengan keluarganya.

[Sumber:Palestinkini.info]

Allahuakbar!

Mungkin ada yang sinikal membaca apa yang dinyatakan oleh pimpinan Briged Al-Qassam, sayap pejuang Hamas yang mengisytiharkan kemenangan terhadap Israel dalam perang yang memakan masa lebih tiga minggu. Mana mungkin mengatakan mereka beroleh kemenangan sedang ribuan rakyat sudah terkorban dan cedera dibedil tentera terlaknat.

Kita sememangnya tidak redha di atas setiap jiwa yang gugur syahid, khususnya orang awam yang terdiri daripada kanak-kanak dan wanita. Sesekali kita tidak akan sunyi untuk bermunajat memohon keselamatan mereka di sana.

Harus diingatkan bahawa setiap rakyat Palestin tidak pernah mengatakan bahawa apa yang diperjuangkan oleh Hamas bersama-sama rakyat Palestin adalah suatu yang sia-sia. Perjuangan mereka sudah lama. Kita yang berada di luar bumi Palestin sepatutnya sedar bahawa kemenangan moral adalah milik Gaza, milik rakyat Palestin dan mereka berhak bersyukur meraikan kemenangan tersebut.

Dan Allah tak akan mensia-siakan mereka yang berjuang di jalan Allah, menegakkan kalimah tauhid di bumi Palestin dan sekitarnya.

Tiada ulasan: