Tadabbur jiwa


Setiap hari, kita bangkit dari tidur dengan selesa. Setiap hari, kita hidup bermesra, sapa-menyapa sesama sahabat dan masyarakat. Setiap hari, kita rancak berbicara tentang pelbagai perkara. Setiap hari, kita menikmati makan dan minum yang enak menyelerakan. Begitulah kita setiap hari, menjalani kehidupan dengan rutin yang sama.

Menakutkan sekali, dalam kita berpergian, meneruskan pengajian, bergelak tawa bersama taulan, melakukan sujud dan rukuk sehari semalam, dan lain-lain, kita semakin meminggirkan hadaf atau matlamat hidup kita. Dalam erti kata lain, kita semakin jauh daripada menghayati tujuan kehidupan kita.

Menjadi seorang hamba, bukan bererti menjadi seorang yang leka. Tak dinafikan, zaman serba canggih seperti sekarang banyak mendorong kepada kelalaian yang besar dalam jiwa setiap Muslim. Kita terlalu asyik dan leka dalam mengejar dunia. Betapa sikap ghaflah dalam menekuni dan mentadabbur hakikat ubudiyyah semakin parah, semakin membesar.


Maka, atas fitrah Islam, dengan bekal iman, serta berqasadkan ihsan, tersangat wajar bagi sekalian jiwa yang mengaku Muslim untuk duduk merenung, menghadirkan hati yang hening dan menangisi kegersangan jiwa. Ratapilah kelalaian hati kita yang jauh dengan Allah. Redupkan hati dengan lembayung cinta Allah yang sering kita maniskan dalam tutur bicara kita, tetapi dusta dalam qasad kalbu kita.


Beresak tangis atas kemiskinan hati kita yang lalai ini. Hindarlah daripada menjadi hamba yang suka membesar diri, bermegah dengan nikmat kurniaan Tuhan dan sering bersangka bahawa kitalah hamba yang terbaik. Sedangkan ubudiyyah dalam diri kita semakin mengikis, dan melebur dalam kenikmatan dunia.


Sungguh malang bagi kita, hamba yang sering leka! Astaghfirullah!


"Dan tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku" [51:56]

Tiada ulasan: