Balik Ganu

Malam ini bertolak pulang ke Terengganu. Dalam hati, sedikit berkecamuk sebenarnya. Bila memikirkan ada beberapa perkara yang belum disudahkan, terasa bimbang juga, terutamanya bila ditangguhkan, akan memberi beban kepada orang orang lain.

Moga-moga Allah mempermudahkan segalanya. Dan petang ini seboleh-boleh aku ingin tumpukan gerak kerja yang berbaki. Barangkali terpaksa aku percepatkan beberapa urusan yang berkaitan. Takut-takut ketiadaan lima hari akan membantutkan kerja sahabat-sahabat di sini.

Aku mohon maaf kalau ada di kalangan sahabat yang sama-sama dengan aku kurang senang bila aku sedikit menekan dan bertegas. Hasrat aku sekadar mahu memudahkan kerja tanpa mengambil masa yang lama. Tapi tak mengapa. Lama-lama akan ada yang memahami. Apa yang utama, tindakan kita adalah tindakan bersama. Insya-Allah segalanya akan beres.

Aku balik atas beberapa sebab. Selain komitmen yang wajib terhadap keluarga, aku merenung kalendar dan menimbang-nimbang catatan pada planner. Memang minggu ni sahaja kelapangan yang aku ada. Tiada sebarang urusan penting atau apa-apa program. Berbanding minggu-minggu seterusnya yang banyak perkara perlu difokus.

Semalam, sedikit terkilan bila mendapati tiket bas untuk esok sudah kehabisan. Dalam kepala, hanya sekadar mengagak. Harap-harap bas ada berhenti di pertengahan jalan malam nanti. Dan harap-harap, aku tak terlepas babak-babak pertembungan gergasi Eropah awal pagi nanti. Harap-harap sangat....

Tiada ulasan: