Allahuma ballighna ramadhan...

Bulan Ramadhan kembali menjengah. Bulan yang menjadi kegembiraan besar buat para abid dan muttaqin. Kecintaan untuk beramal sepuasnya begitu meruap-ruap. Menangis sekalian mereka dek terlalu riang menyambut kedatangan bulan penuh barakah.

Peluang beramal selama sebulan dalam jami'atul tarbiyyah bukan datang selalu. Inilah masa untuk mengaut seberapa banyak laba, bekal di kemudian hari.
Beruntunglah bagi mereka yang sudah mempersiapkan diri lantas penuh kehambaan terjun dalam lautan maghfirah serta rahmat menyucikan jiwa mereka pada bulan penuh mulia ini.

Terasa pantas masa berlalu. Ramadhan kembali melambai-lambai, menggapai tangan-tangan yang mahu mengecap nikmatnya buah taqwa. Seandainya Ramadhan lalu kita gagal mencari taqwa, usahlah dilepaskan peluang Ramadhan yang bakal menjelang tiba.

O Allah! Make the months of Rajab and Sha'ban blessed for us, and let us reach the month of Ramadan (i.e. prolong our life up to Ramadan, so that we may benefit from its merits and blessings)
[Narrated by at-Tabarani and Ahmad]


Bulan Bahasa dan Sastera


Uh terasa rugi benar bila tak berpeluang untuk turut serta dalam Majlis Pelancaran BBSN 2007 di TTC baru-baru ini. Dengar khabar, ada cerita menarik berlaku di sana. Hurm...
Bahasa Jiwa Bangsa.


Tag-tag?
Aku pun tak tahu permainan apa ni. Sekadar tulis apa yang terlintas dalam kepala...

- sedikit pendiam. (Mesra pada mereka yang rapat/satu 'kepala'.)
- ketagih membaca. (tengok pada kandungan bahan bacaan juga.)
- minat mengarang, hanya bila timbul idea yang mengujakan. (sejujurnya malas menulis.)
- terpaut pada lagu 'Cinta'. (nak tahu lebih lanjut, jom bersua.)
- aku sebenarnya rindu pada masakan mak aku. Tambah-tambah lagi bulan puasa yang bakal menjelang. wargh..!

Tiada ulasan: