Memburu al-Qadar


"Sesungguhnya Kami telah menurunkan (al-Quran) ini pada Lailatul-Qadar. Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Lailatul-Qadar itu? Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut). Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!”


Lewat malam semalam, aku menerima mesej ini daripada pak cik aku:


Ekspedisi pencarian Lailatul Qadar sudah bermula. Sama-samalah kita usahakan dengan bersungguh-sungguh!

Benar-benar dia mahu mengingatkan aku. Dengan izin Tuhan, aku sedia menyahutnya. Terima kasih!

Mungkin ramai yang sedia maklum dengannya. Pun demikian, ramai manakah yang benar-benar mahu menyelak tabir keberkatan di malam hari, memburu rahmat seribu bulan kurniaan Allah taala. Tentulah hampa bagi mereka yang lalai dan acuh tak acuh dengan kebaikan yang menyelubungi Lailatul Qadar. Namun ia tetap datang di setiap bulan Ramadhan.

Ramadhan makin meninggalkan kita. Barangkali ini adalah Ramadhan terakhir. Jendela sepuluh malam terakhir sudah terkuak dan sekalian muttaqin sudah siap siaga menjenguknya dengan bekal cinta. Bagaimana pula kita?


- Kepada Pak Aki, terima kasih atas jemputan ifthar yang meriah minggu lalu.
Akhirnya dapat juga aku menikmati bubur lambuk T'ganu tatkala berjauhan dari kampung halaman..HuHu.

Tiada ulasan: