Malaysiaku...

Semenjak berada dalam kehidupan kampus, aku memang sudah jarang dapat menatap akhbar lama-lama. Hendak pergi ke maktabah pun terasa berat sekali. Maklum sahajalah, letaknya jauh dari bangunan fakulti, nun di atas bukit pula tu. Kalau berpeluang sekalipun, tak sempat juga atau kadang-kadang sahaja dapat membelek-belek akhbar dek sibuk berkejar dan berkelintar sana-sini mencari rujukan untuk tugasan yang hendak dibereskan.

Ditambah pula faktor malas hendak beli surat khabar dan kekangan waktu yang mencengkam saban hari, membuatkan diri kurang peka dengan perkembangan semasa tanah air dan luar negara. Natijahnya, minda ni semacam jumud, ketinggalan pula rasanya. Kalau difikirkan balik, apalah gunanya belajar gila-gila sekalipun kalau tak ambil cakna hal ehwal dunia luar, sama macam duduk dalam tempurunglah gayanya...

Kebelakangan ini, banyak juga isu hangat yang terpampang di dada-dada akhbar. Antara isu yang menarik perhatian aku kebelakangan ini tentang isu hak kebebasan bersuara. Satu lagi isu yang aku berpeluang ikuti adalah isu berkenaan polemik yang mempertikaikan status Malaysia sebagai negara Islam. Pastinya isu sebegini bisa mengundang pro dan kontra tersendiri.

Rasa-rasa aku, senario sebegitu memberi tamparan hebat kepada pucuk pimpinan negara yang sebelum ini sibuk melaung-laungkan ke seluruh dunia bahawa Malaysia adalah negara Islam contoh dan terbaik.

"Islam adalah agama rasmi dan kita adalah negara Islam tetapi sebagai sebuah negara Islam tidak bererti kita tidak menghormati mereka yang bukan beragama Islam. Umat Islam dan orang bukan Islam masing-masing mempunyai hak," -Datuk Seri Najib Tun Razak, 17 Julai 2007.

Tapi, apa kata pihak yang sebaliknya?

Setiausaha Agung MCA, Datuk Ong Ka Chuan mempertikaikan kenyataan TPM Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa negara ini bukan sekular, sebaliknya sebuah negara Islam. Kerajaan cuba meredakan keadaan dengan meminta semua pihak tidak dibincangkan secara umum. Sebaliknya, Ketua Pemuda Hishamuddin Hussein pula cuba mengeruhkan keadaan dengan mendesak MCA berhenti mengeluarkan kenyataan bahawa Malaysia adalah negara sekular.

Sebelum itu juga, pendirian Bernard Giluk Dompok, Menteri di JPM sedikit mencetuskan gegar tetapi kenyataan beliau ini telah 'disenyapkan' oleh media arus perdana.


"I think my colleagues in the government will forgive me for saying that I will not agree that we are an Islamic state. For all intents and purposes I think Malaysia was not meant to be an Islamic state. Knowing that the spirit on the formation of Malaysia, as far as I come from, is one of the central points, therefore I cannot subscribe to what has been claimed."

Ketika setiap pihak sibuk mempertahankan pendirian masing-masing, Pak Lah kemudiannya bangkit bersuara dalam usaha untuk mengendurkan ketegangan antara pihak yang bertelingkah.


"Kita bukan negara sekular. Kita juga bukan negara teokrasi seperti Iran dan Pakistan yang Pas mahukan tetapi kita sebuah kerajaan berasaskan demokrasi berparlimen."
(sumber Bernama)

Seketika, aku berfikir sejenak. Eh, bukankah ciri pemerintahan Iran dan Pakistan itu sendiri berlandaskan demokrasi berparlimen. Bezanya hanya mungkin pada sudut-sudut tertentu, seperti Iran yang mengangkat institusi ulama sebagai penasihat dalam pemerintahan negara. Yang pasti, demokrasi memang diamalkan di dua-dua negara tersebut.

Mendukacitakan sekali, apa yang diharapkan tak berapa nak menjadi. Bahkan, makin menyerlahkan kecelaruan yang jelas dalam pegangan beliau terhadap status Malaysia sama ada sebuah negara Islam atau tidak. Tidak bolehkah untuk dia menegaskan pendirian beliau seperti yang dinyatakan di laman web ini. Atau beliau sangsi dan ragu-ragu untuk memperakui Malaysia sebuah negara Islam?

Aku jadi pening. Aku sememangnya tidaklah arif dengan mendalam tentang dasar pemerintahan sesebuah negara. tapi, kalau boleh aku ingin tahu juga, teokrasi yang macam manakah yang dia faham dan maksudkan? Dan, kenapa hanya mengatakan 'bukan negara sekular' tetapi tidak mengakui dan menegaskan Malaysia sebuah negara Islam?

Satu kenyataan yang berkait yang aku temui(ITL note):

The federation is a secular, not a theocratic, state. It is not an Islamic state in which Islamic law is the basic law of the land, i.e. the law of general application. Under Article 4 it is the Federal Constitution, not Islamic law, which is the supreme law of the federation. Article 3 merely declares that Islam is the religion of the federation, although other religions may be practised in peace and harmony.
(An Introduction To The Malaysian Legal System, p. 4)

Konklusi mudah dan neutral yang boleh aku buat, Malaysia pada dasarnya bukanlah sebuah negara Islam mengikut konteks yang sebenar, tetapi sebuah negara yang diperintah umat Islam(memetik kata-kata seorang tokoh). Perlembagaan Persekutuan yang digunapakai kini bukanlah terbentuk dari sistem Islam, tetapi diimport dari perlembagaan Barat ciptaan manusia semata-mata. Makanya, Malaysia bukanlah negara Islam secara total.

Tujuan aku menulis ini, cuma untuk memahamkan diri aku sendiri. Bukan mahu memandai-mandai hendak menghukum mana-mana pihak. Semuanya daripada apa yang aku baca. Apa yang aku cuba teliti. Kata orang, dalam proses belajar. Tambahan, ini kan negara demokrasi, rakyat punyai hak untuk bebas bersuara.

Apapun pendapat yang dilontarkan, semuanya terserah kepada pimpinan negara kita untuk melabel apa pada negara tercinta kita ni. Sama ada negara Islam ke, demokrasi, teokrasi, liberal, munafik ke. Itu memang sudah tugas mereka. Mencanang nama negara di mata dunia. Lagipun, apa ada pada label, kalau sekadar indah khabar dari rupa.

Lupakah pada negara Islam pertama yang diasaskan di dunia? Lupakah siapa pengasas negara Islam pertama yang merupakan manusia terulung sepanjang zaman? Untuk menjadikan negara Islam contoh, tidak lain perlu menjadikan negara Islam pertama tersebut sebagai model ikutan. Hanya itu panduan yang terbaik.

Kita selaku rakyat yang prihatin, sewajarnya memandang berat tentang perkara yang aula dalam agama, untuk terus mendokong aspirasi membangunkan daulah Islamiyyah. Tiada lain yang boleh dibanggakan melainkan meletakkan Islam pada martabat tertinggi, kerana Islam itu sememangnya tinggi dan tiada yang lebih daripada Islam itu sendiri. Noktah.

Tiada ulasan: